Fusjonerer for å investere i nye medier

De fire store regionavisene har aldri vært mer lønnsomme. Så hvorfor fusjonere med Aftenposten? – For å satse på nye medier, svarer tre av sjefredaktørene. Flikke vil ikke svare. AV TERJE I. OLSSON Finn Holmer-Hoven, Fædrelandsvennen: Tom Hetland, Stavanger Aftenblad: Gunnar Flikke, Adresseavisen:

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Hva er den største fordelen din avis vil ha av å gå sammen til Media Norge?

– Fædrelandsvennen har vært med i samarbeidet Fire store i halvannet år, og på denne tiden har jeg sett hvilke fordeler et slikt samarbeid innebærer, ikke minst på den merkantile siden. Vi har også hatt glede av stoffutveksling, men den største fordelen ved et utvidet samarbeid ser jeg når det gjelder nye medier. Hvis vi skal henge med her, vil det være en stor fordel om vi kan satse sammen og dele på utgiftene. Det er her jeg ser den store gevinsten. Vi er allerede i gang med 100 prosent fotball og i høst starter vi et samarbeid på kultur- og underholdningssektoren. Vi forbereder oss og vi posisjonerer oss på nettet. Jeg ser også gevinster i det redaksjonelle samarbeidet når det gjelder papiravisene, selv om det er veldig klart presisert at de ansvarlige redaktørene har det hele og fulle redaksjonelle ansvar.

– Hvordan kan din avis ta ut synergieffekter gjennom Media Norge?

– Det ligger først og fremst på de områdene jeg har nevnt. Vi har oppbemannet nettet med seks nye nettarbeidere i år som bare skal serve nettavisen vår og de tilliggende tjenestene der. Skulle vi greie å opprettholde det tilbudet vi nå har med fotballweb og det som kommer på kultur, så måtte vi kanskje allerede i dag ha doblet det antallet. Man kan altså si at synergiene ligger der allerede og vi har tatt ut noe nå. Selv om vi gjør det bra, så er det klart at vi klarer ikke å ta de løftene alene.

Når det gjelder papir, er det ingen planer om tettere samarbeid. Det kan være aktuelt å finne løsninger når det gjelder store arrangementer, OL, VM og liknende. Hittil har vi gjort det bare i en viss grad, og da tenker jeg på slike ting som at vi for eksempel samarbeidet med Aftenposten i Baneheia-saken, vi hadde et opplegg under Nokas-saken osv. Men det er en grense et eller annet sted for hva leserne godtar av stoff fra andre. Den lokale forankringen vil alltid være viktig.

– Din avis går med store overskudd. Hvorfor bør aksjonærene gå inn for en fusjon?

– Det bør du nesten spørre aksjonærene om, men de vil ikke gå inn i dette uten å se en utbyttepolitikk som de er tilfreds med. Det vil også være viktig å finne løsninger når det gjelder verdifastsetting og bytteforhold.

– Hva er den største fordelen din avis vil ha av å gå sammen til Media Norge?

– Den største fordelen ser jeg i at fem kvalitetsmediehus går sammen og at de med styrke kan sette standard for medieutviklingen i årene framover. Det er fortsatt stor vilje hos oss alle til å satse på papiravisen, og til å føre videre den mediekulturen som papiravisen representerer, men en del prosjekter framover innenfor digitale medier vil kreve betydelig innsats og løft, og da står vi sterkere sammen.

– Hvordan kan din avis ta ut synergieffekter gjennom Media Norge?

– Det er ingen særlige synergieffekter hvis vi ser på det redaksjonelle i dag. Med andre ord ser jeg ikke for meg at dette samarbeidet kan føre til noen innsparinger, men på med tanke på det offensive vil det være fordeler. Vi kan satse mer og få mer ut av satsingen sammen. Når det gjelder den redaksjonelle produksjonen i dag, så er den regionale forankringen viktig. Rundt 70 prosent av vårt stoff har et regionalt utgangspunkt, og det er viktig å videreføre. Så svaret ligger i den digitale utviklingen.

– Din avis går med store overskudd. Hvorfor bør aksjonærene gå inn for en fusjon?

– Jeg tror det er viktig alltid å huske på at det kommer tider etter dette, og at det er viktig å være robuste for å kunne møte den utviklingen som kommer. Her i Stavanger er vi vant til at det går opp og ned. Vi har et konjunkturutsatt næringsliv, og ikke minst på mediefronten går utviklingen raskere og raskere. Et samarbeid mellom de fem vil gi styrke.

Einar Hålien, Bergens Tidende

– Hva er den største fordelen din avis vil ha av å gå sammen til Media Norge?

– Jeg tror vi får større og sterkere muskler til å drive den digitale utviklingen dersom vi slår oss sammen. Hver for oss er vi for små til å kunne satse skikkelig. Noe får vi til, og noe har vi fått til allerede, men vi trenger en større og mer robust enhet for å kunne bli en permanent og kvalifisert utviklingsorganisasjon for digitale tjenester.

– Hvordan kan din avis ta ut synergieffekter gjennom Media Norge?

– Hvis man kan snakke om synergieffekter i forbindelse med økte inntekter, så tror jeg det er viktigst. Vi har erfaring fra samarbeidet mellom oss fire store regionavisene. En sammenslåing av de fem avisene vil bli en meget god markedskanal. Sammen med Aftenposten vil vi bli veldig, veldig sterke. Ellers har vi i det hele tatt ikke snakket nedbemanning i sammenheng med fusjon og synergier, men det er klart at på en del felt kan vi bruke kompetanse hos hverandre i stedet for å ansette nye folk. Når det gjelder redaksjonelt stoff i papirutgavene, tror jeg vi er på et punkt der det ikke er særlig mer stoff som bør utveksles.

– Din avis går med store overskudd. Hvorfor bør aksjonærene gå inn for en fusjon?

– Jeg får ta forbehold for at vi får til det vi ønsker å få til, men det dreier seg om langsiktige tiltak for en ny tid. Vi kan ikke i all framtid lene oss på at papiravisen går godt. Når det skal gjøres forandringer, så er det veldig bra å gjøre det på et tidspunkt hvor ting går godt.

– Det er flere ting når det gjelder modeller og organisasjon for et eventuelt Media Norge som ennå ikke er på plass, og jeg vil derfor foreløpig ikke kommentere saken.

Adresseavisen

Powered by Labrador CMS