DEBATT:
Han kan ikke ha fulgt nyhetsflyten fra Stor-Oslo veldig tett fra sin kontorplass i Volda
NRK svarer på kritikken fra Kristian Fuglseth.
Foto: Roger Aarli-Grøndalen
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Kristian Fuglseth kritiserer NRK for underdekning av
Fornebubanen i Journalisten i dag. Mediefaglektoren reagerer på en
frittstående nyhetssak om lave lyttertall når store offentlige prosjekter
bruker egenproduserte podkaster for å nå ut med budskap de selv prioriterer –
med Fornebubanen som ett eksempel. Han mener dekningen av dette prosjektet har
vært puslete fra NRKs side.
Men stemmer bildet han tegner opp?
Allerede i mars 2002 presenterte NRK planene om et førerløst
tog som skulle sveve fire-fem meter over bakken: «Den førerløse banen skal
erstatte bussene som i dag er satt inn som en midlertidig løsning for blant
annet Telenors nye hovedkvarter på Fornebu.»
Så ble det forklart at banen
skulle finansieres i et samarbeid mellom det offentlige og det private. Det
var, etter det jeg kan finne i arkivene, vår første melding på nett om
Fornebubanen.
Før den tid hadde vi konsentrert oss om saker på radio og tv. I tiden
mellom 2002 og 2022 hadde vi jevnlig små og store saker om prosjektet. Jeg tør
påstå at det er NRK og Budstikka som har dekket alle sider ved Fornebubanen best
fram til og med juni 2022, da Fornebubanen ble reddet etter å ha stått i fare
for å bli skrinlagt etter at utbyggingen var i gang.
Alle løsningene som er
lansert opp gjennom åra, alle forsinkelsene, alle kostnadssprekkene, og den
politiske diskusjonen om prioriteringene rundt dette. Herunder også
diskusjonene i Bærum rundt hvor stor utbygging kommunen skulle tillate på
Fornebu. Siden 2022 finner jeg 49 saker i våre arkiver om Fornebubanen. Det er
i snitt over en sak i måneden, pluss våre radio- og tv-saker.
I tillegg til det kommer alle våre tidligere saker
om Oslopakke 3, der Fornebubanen hele tiden har vært sentral.
Vi har fortalt om kostnadene, kranglene mellom stat og kommune,
forsinkelser i prosjektet, beskrevet stasjonene og om tettemasse som tyter opp
på gravlunden. Vi har forklart t-banestengning og trafikkomlegging og mye mer. Dette
er ifølge Fuglseth verken kritisk, opplysende eller forklarende.
Men når Fuglseth hevder at NRK knapt har dekket prosjektet,
kan han ikke ha fulgt nyhetsflyten fra Stor-Oslo veldig tett fra sin
kontorplass i Volda.
Her er noen eksempler fra felter han etterlyser:
Byggeteknikk:
Finansiering:
Kritikk fra grunneiere og politikere:
Gigantprosjekter som dette er vanskelig å holde full
oversikt over for både publikum og de involverte aktørene selv, og ikke minst
lokalpolitikere og deres velgere. Gjennomgangen gir Fuglseth rett i at NRK kan
bli enda bedre til å samle søkelyset vi faktisk setter på store saker, og være
bevisst vår rolle i dekningen over tid.
Ukas sak om strategisk bruk av podkast i offentlige aktørers
egen regi har en annen viktig innfallsvinkel, og Fuglseths innlegg viser
hvordan den også bidrar til økt forståelse og debatt om bruken av norske
samferdselsmilliarder.
Kritiske spørsmål og friske røster i prosesser som ellers
virker lukket for de brede lag, er ikke å kaste stein i glasshus. Det er å
invitere flere inn.