DEBATT:

Han kan ikke ha fulgt nyhetsflyten fra Stor-Oslo veldig tett fra sin kontorplass i Volda

NRK svarer på kritikken fra Kristian Fuglseth.

NRK, mobil, fornebubanen
Publisert
Lesetid: 2 min
  • Dette er et d­ebattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Kristian Fuglseth kritiserer NRK for underdekning av Fornebubanen i Journalisten i dag. Mediefaglektoren reagerer på en frittstående nyhetssak om lave lyttertall når store offentlige prosjekter bruker egenproduserte podkaster for å nå ut med budskap de selv prioriterer – med Fornebubanen som ett eksempel. Han mener dekningen av dette prosjektet har vært puslete fra NRKs side.

Men stemmer bildet han tegner opp?

Allerede i mars 2002 presenterte NRK planene om et førerløst tog som skulle sveve fire-fem meter over bakken: «Den førerløse banen skal erstatte bussene som i dag er satt inn som en midlertidig løsning for blant annet Telenors nye hovedkvarter på Fornebu.» 

Så ble det forklart at banen skulle finansieres i et samarbeid mellom det offentlige og det private. Det var, etter det jeg kan finne i arkivene, vår første melding på nett om Fornebubanen. 

Før den tid hadde vi konsentrert oss om saker på radio og tv. I tiden mellom 2002 og 2022 hadde vi jevnlig små og store saker om prosjektet. Jeg tør påstå at det er NRK og Budstikka som har dekket alle sider ved Fornebubanen best fram til og med juni 2022, da Fornebubanen ble reddet etter å ha stått i fare for å bli skrinlagt etter at utbyggingen var i gang. 

Alle løsningene som er lansert opp gjennom åra, alle forsinkelsene, alle kostnadssprekkene, og den politiske diskusjonen om prioriteringene rundt dette. Herunder også diskusjonene i Bærum rundt hvor stor utbygging kommunen skulle tillate på Fornebu. Siden 2022 finner jeg 49 saker i våre arkiver om Fornebubanen. Det er i snitt over en sak i måneden, pluss våre radio- og tv-saker. 

I tillegg til det kommer alle våre tidligere saker om Oslopakke 3, der Fornebubanen hele tiden har vært sentral.

Vi har fortalt om kostnadene, kranglene mellom stat og kommune, forsinkelser i prosjektet, beskrevet stasjonene og om tettemasse som tyter opp på gravlunden. Vi har forklart t-banestengning og trafikkomlegging og mye mer. Dette er ifølge Fuglseth verken kritisk, opplysende eller forklarende.

Men når Fuglseth hevder at NRK knapt har dekket prosjektet, kan han ikke ha fulgt nyhetsflyten fra Stor-Oslo veldig tett fra sin kontorplass i Volda. 

Her er noen eksempler fra felter han etterlyser:

Byggeteknikk:

Finansiering: 

Kritikk fra grunneiere og politikere:

Gigantprosjekter som dette er vanskelig å holde full oversikt over for både publikum og de involverte aktørene selv, og ikke minst lokalpolitikere og deres velgere. Gjennomgangen gir Fuglseth rett i at NRK kan bli enda bedre til å samle søkelyset vi faktisk setter på store saker, og være bevisst vår rolle i dekningen over tid.

Ukas sak om strategisk bruk av podkast i offentlige aktørers egen regi har en annen viktig innfallsvinkel, og Fuglseths innlegg viser hvordan den også bidrar til økt forståelse og debatt om bruken av norske samferdselsmilliarder.

Kritiske spørsmål og friske røster i prosesser som ellers virker lukket for de brede lag, er ikke å kaste stein i glasshus. Det er å invitere flere inn.

Powered by Labrador CMS