Hva norsk presse tier om

Hva tier man om? Ofte er det vel slik at man tier om det som ikke anses som et problem eller om det man ikke vet noe om. Men man kan også tie om saker fordi å snakke eller skrive om dem, kan sette ens jobb, rykte og liv i fare, skjønt det er vel liten grunn til å frykte tap av livet for sine meningers skyld i det borgerlige demokratiet Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dersom man tar i betraktning de betingelsene for taushet som er påpekt

foran, er det helt åpenbart at norsk presse ikke har noen grunn til å fortie

Fremskrittspartiet og dets talsmenn. Frp er noe norske journalister mener å

vite noe om, og det er noe de anser som et problem. Å kritisere eller helst

trakassere og forvrenge partiets politikk er heller ikke noe som ødelegger

journalisters rykte eller setter deres karriere tilbake. Snarere tvert imot, det

finnes neppe noe mer populært eller anerkjennelsesfremmende blant norske

journalister som å drive jakt på Hagen og hans partifeller. Å

»avsløre» hvor dumme Frp ere er, hvor frynsete deres moral er i

forhold til «skikkelige» politikere, å avsløre partiets

»fremmedfiendtlig og rasistiske politikk» er blitt en svært utbredt

form for «idrett» blant norske journalister.

Holdningen i norsk presse til Frp har gjort at diskusjonen om mange av de

sakene partiet forsøker å få satt søkelyset på, arter som en endeløs

skolestil der elevene kjemper for å overgå hverandre i prektighet og i

framleggelse av politisk riktige meninger. Og de får god støtte fra

spissnesede bedreviterkommentatorer i norsk hovedstadspresse med trygg

forankring i venstresosialismen og antipopulismen hos de «dannede» på

Oslo Vest.

Sett på denne bakgrunnen er det ikke det minste merkelig at NRK-journalist

Bjørn Hansen på kronikkplass i Aftenposten for en tid siden bedrev

skolestiløvelse over emnet Frp.

Når det gjelder en ene av det to gruppene som Hansen mener er utsatt for

Hagens skyts, samene, er det journalistiske problemet mangelen på kunnskaper

hos norske journalister om forholdet mellom samer og nordmenn, og samene seg

imellom. Når det gjelder innvandrere derimot, er hovedproblemet at norsk presse

har parkert den kritiske holdningen som burde være selvsagt hos journalister.

- Hvordan kunne vi vite det, bemerket en kommentator i en av tabloidavisene

for et par år siden da Oslo-politiet la fram en oversikt som viser at

utenlandsk ungdom er klart overrepresentert når det gjelder gate-, barneran og

voldsutøvelse blant ungdom i Oslo. Da hadde avisen i flere år nærmest i

kampanjestil sammen med store deler av Oslo-pressen brukt mye energi å benekte

de samme opplysningene som politiet la fram - forhold som blant annet Frp i

lengre tid hadde påpekt og som enhver som ferdes litt i byen og som fulgte

noenlunde med, hadde visst i flere år. Men for journalister, særlig for dem

som ikke liker Frp og Hagen (og det er jo 100 prosent?), var dette forferdelige

nyheter som ikke stemte med bildet deres av «snille, og forfulgte nye

landsmenn». Ja, hvordan «stakkarslige» innvandrere med sine

»traumer og fæle opplevelser» på flukt fra «det onde»,

kunne bli en kriminell avantgarde blant Oslos ungdom, var en gåte for norske

journalister med sin virkelighetsforståelse - denne særegne blandingen av

basarkristendom, lutheranske samvittighetskvaler, borgerlig snusfornuft og

forvrøvlet psykoanalytisk teori. Denne ideologien, som for øvrig er den

rådende i Norge i dag, innebærer en positivistisk instrumentalisme der alle

verdens problemer løses med bevilgninger, terapi og en snau dose kristendom.

Flere av barneranssakene i Oslo er endt i retten, og i forbindelse med en av

rettssakene stod en mor fram og fortalte hvor synd hun syntes på sin sønns

overfallsmenn. Hennes tenåringssønn var så redd dem som hadde ranet ham, at

han, ifølge avisene, ikke ville møte i retten.

Kjæresten til en mann som ble drept på gata av en innvandrerungdom, stod

også fram i tabloidene og forklarte hvor synd hun syntes på ham som hadde

drept hennes kjæreste. Slike uttalelser viser at det psykososiale apparatet i

Norge har vunnet helt fram med sin virkelighetsforståelse. Samfunnet er

gjennomsyret av den, og i den forstand kan vi si at det er fullbrakt. Det

mangler kanskje bare at folk sier takk for at de blir ranet og slått i hjel.

Asylsøkere er blitt et nytt satsingsområde for det offentlige norske

psykososiale apparatet, en ny næring så å si, og det «terapeutiseres»over

en lav sko på våre «traumebefengte», «fargerike» nye

landsmenn. Men antagelig er det store flertall av asylsøkere ikke mer rammet av

traumer enn vanlig nordmenn. De kommer fra kulturer hvor de vestlige samfunns

måte å forstå verden på, er fjern, og hvor Vestens terapi-tankegang og

terapi-sektor med sine profesjoner er noe svært fremmed. Men norsk presse

setter ikke et eneste spørsmålstegn ved hva våre nye landsmenn blir utsatt

for av «terapi» og andre tiltak i den psykososiale sektoren. Grunnen

er selvsagt at journalistene tar behovet for «terapi» og dens virkning

for gitt. Pressens folk er jo i like stor grad infisert av terapitankegangen og

det kliniske menneskesynet som en hvilken som helst psykolog eller sosionom.

Om de nye gruppens kriminalitet kanskje har noe med det norske samfunnets

liberalitet i forhold til de autoritære samfunnene de kommer fra, er heller

ikke et spørsmål som blir streifet av pressen engang. I stedet gir man Frp,

Hagen og den norsk «rasismen» skylda.

For asylsøkere betyr oppbruddet fra hjemlandet at de forlater et samfunn med

visse kontrollformer og kommer til et nytt land med nye sosiale kontrollformer.

De nye formene er ofte usynlige eller noe man ikke klarer å forholde seg til.

Nå så de vestlige samfunnene med sin distanserende liberalitet gir inntrykk av

at alt er tillatt, er det ikke urimelig at et eller annet skjer med folk i de

nye innvandrergruppene. Det kan for eksempel være et fritt fram for illegal

virksomhet, eller at man skaper sine egne «lover». Hvis liberaliteten

(snillheten) i tillegg blir oppfattet som dumhet og svakhet, og lovovertredelse

bare innebærer «terapi», så er veien enda kortere til tap av respekt

for de menneskene og det nye samfunnet man kommer til. Og i

«Hakkebakkeskoglandet» Norge er det nisjer med muligheter for et

»liv» hensides loven uten særlig risiko for straff. Men i

asylsøkernes opphavsland kan slik virksomhet være forbundet med tap av liv,

ære og penger.

De eneste små pip av motforestillinger i den norske samfunnsdebatten fra noe

parti når det gjelder asylinnvandring, som Carl I. Hagen kaller det, og

kriminalitet, er kommet fra Frp. Pressen har store oppslag om gategjenger i

Oslo, men mindre oppslag om drap på asylmottak. Men det reises aldri spørsmål

ved om det som skjer har noe med norsk asylpolitikk eller noe med den rådende

norske «innvandrervennlige» holdningen å gjøre. Dersom Frp eller

noen andre stiller slike spørsmål, blir de avfeid som rasister, og avisenes

kommentarsider flyter over av indignerte uttalelser fra multi-etnisitetens

venner.

Det eneste som har skjedd siden «sannheten» om ungdomsvolden i Oslo

ble «åpenbart» av politiet, er at pressen ser ut il å ha innskjerpet

reglene for ikke å opplyse om etnisitet når det er innvandrere som står bak

gatevold, skolevold og ran. Slik feier norsk presse kjensgjerningene under

teppet, og man spør seg når norske journalister neste gang skal bli

overrasket. Om 10-20 år kanskje, når dagens læregutter i gatene er blitt

mestre og kanskje styrer en kriminalitet med utøvere så brutale og

hensynsløse at dette samfunnet ikke har sett maken. Det vil i tilfelle være en

situasjon som er godt hjulpet fram av den norske

»elendighetsindustrien» med sine godt betalte advokater og hærskaren

av psykologer, sosionomer, lærere, journalister og asylmottaksbestyrere.

Norge innførte invandringsstans i 1975. Fra 1980 til og med 1995 var det vel

61.000 asylsøkere med slektninger og flyktninger, ifølge

Utlendingsdirektoratet, som fikk oppholdstillatelse i Norge. Statistisk

sentralbyrå registrerte i 1994 vel 101.000 innvandrere fra u-land i Norge - de

fleste kommet etter at innvandringstoppen ble innført.

Bare en mikroskopisk andel av asylsøkerne som er kommet til landet, har

fått innvilget asyl, fordi det er så få som tilfredsstiller kriteriene for å

få asyl i Norge. I flere år var det et hovedpoeng i norsk presse at bare en

håndfull asylsøkere fikk innvilget asyl her i landet. Dette ble framstilt som

det avgjørende beviset for hvor restriktiv og lite liberal norsk

innvandringspolitikk er. Realiteten er at tusenvis av asylsøkere hvert år fikk

og får oppholdstillatelse gjennom ordninger som «opphold på humanitært

grunnlag», familiegjenforening eller som kvoteflyktninger gjennom FN.

Men dette var opplysninger som det i lang tid var vanskelig å få ved å

lese norske aviser. Og slik oppstod myten om et Norge som er stengt for

asylsøkere.

«Opphold på humanitært grunnlag» er ikke eksplisitt nevnt i den

norske utlendingsloven og således ikke eksplisitt behandlet av Stortinget.

Ingen har så vidt jeg vet, reist kritiske spørsmål til dette forholdet. Mye

tyder på, slik Frp hevder, at ordningen brukes til å gi opphold til

asylsøkere som kommer av andre grunner enn at de er forfulgt. Hvis det er

riktig som Frp sier, at ordningen er et skalkeskjul for illegitim innvandring,

så reiser det problemer som det norske samfunnet bør ta alvorlig.

Å få opphold i Norge, betyr at man får fulle økonomiske og sosiale

rettigheter med de ytelser i form av trygd o.a. som finnes, og det skulle jo

bare mangle at man ikke får dem når man først har fått opphold i landet. Det

er ganske opplagt at slike muligheter er et sterkt agn for folk som ser en

økonomisk berging i dem. Men å gi slike rettigheter til folk som kommer til

landet av illegitime grunner, er betenkelig ut fra flere hensyn. For det første

fordi det oppfordrer til en forsterket illegitim innvandring og dermed til en

økte bører på medlemmer av det norske samfunnet. Det er de økonomisk

dårligst stilte som mest får svi når regningen skal betales, og dette burde

gi grunn til ettertanke hos dem som er tilhengere av sosial og økonomisk

rettferdighet. Globaliseringens pris er som kjent høyere i Groruddalen enn i

Holmenkollåsen og på Frogner. Og prisen er neppe lettere å bære når

protester mot den rådende politikken blir avfeid som rasisme.

En annen sak er de konsekvensene illegitim innvandring kan få for

holdningene hos dem som «lurer» seg til opphold og dermed til fulle

økonomiske og sosiale rettigheter i Norge, m.a.o. hva slags holdning det kan

skape overfor Norge og nordmenn. En forståelse som kan oppstå, er at Norge er

et «kjerringsamfunn» som ikke fortjener respekt, og der medlemmene

ikke fortjener annet enn å bli lurt, ranet eller kverket.

Det er mange gode grunner til å tro at norsk asylpolitikk i likhet med

asylpolitikken i andre europeiske land er et makkverk som opprettholdes ut fra

en misforstått oppfatning av hvordan forholdene er ute i verden og hva slags

ansvar den jevne norske innbygger skal ha for tilstanden i andre land. Men et er

til dags dato ingen andre stortingspartier som har stil spørsmålstegn ved

norsk asylpolitikk enn Frp. Om ordningen med opphold på humanitært grunnlag

skal fortsette, og om Norge skal slippe inn andre enn dem som slipper inn i dag,

er et tema som enhver politiker og journalist burde være opptatt av på

grunnlag av det som skjer i Norge og i verden.

Vi lever i et samfunn der det ikke er lenge siden norske basarkristne

strikket ullsokker til innfødte i Afrika, og som betraktet ikke-kristne

mennesker som bortkomne og stakkarslige lam uten særlig vett og forstand. Dette

synet ser ut til å være videreført hos dette samfunnets utallige psykologer,

sosionomer, lærere, barnevernspedagoger og journalister. Men i dag som

tidligere tyder alt på at «idiotene» ikke befinner seg ute i verden,

men er godt bevart hjemme, trygt utenfor Frp.

Arnt Folgerø

Journalist i NTB

Powered by Labrador CMS