Jil Yngland pÄ jobb for NTB i 2020.

DEBATT:

KI-bilder: Vi mÄ ikke gi fra oss kontrollen

Jeg sier ikke at KI-genererte, fotorealistiske bilder ikke kan anvendes i journalistikken. Men vi mÄ ha en struktur for Ä skille mellom autentiske, manipulerte og genererte bilder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to Är gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

  • Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.

Bruk av KI (kunstig intelligens) har pĂ„ kort tid tatt helt av. Det siste er KI som brukes til Ă„ skape fotorealistiske bilder ved hjelp av programmer som «Midjourney», «Dall-E» eller «Discord». Naturlig nok – og heldigvis – har det gitt opphav til debatt om dets implikasjoner for journalistikken.

Hvordan kan vi benytte KI pÄ en fornuftig mÄte uten at det setter integritet og troverdighet pÄ spill?

Internasjonalt vakte det stor oppsikt da den kjente amerikanske fotografen Michael Christopher Browns i april lanserte sitt siste fotoprosjekt, «90 Miles». Bildene viser blant annet kubanere som pĂ„ gebrekkelige flĂ„ter drar seg over stredet som skiller Cuba fra USA. Det er et sterkt og dramatisk fotoessay. Men bildene er alle skapt med KI – og de satte naturlig nok i gang en heftig debatt i fotoverden.

Brown har vĂŠrt helt Ă„pen om opprinnelsen. PĂ„ hans plattform, Airlab, kan en lese att dette er et «postfotografisk KI-rapporteringsillustrasjonseksperiment som utforsker historiske hendelser og realiteter i det kubanske livet som, siden 1961, har motivert kubanere til Ă„ krysse de 90 miles av havet som skiller Havanna fra Florida». 

LĂžfte blikket

OgsÄ Nettavisens anvendelse av KI-genererte bilder har fÞrt til et ordskifte blant norske journalister. Journalisten tok opp diskusjonen etter at fÞrst Kode24 omtalte Nettavisens bruk. I en eget debattinnlegg samme dag skriver utviklingsredaktÞr i Nettavisen PÄl Nisja-Wilhelmsen at det er sunt med skepsis mot det ukjente, men harselere samtidig litt med dem som mener at KI er «det nye, store og stygge vanskelige».

Jeg tror vi alle Þnsker diskusjonen velkommen. Men for at vi skal komme videre og forsÞke Ä forstÄ implikasjonene, er det nÞdvendig Ä lÞfte blikket.

La meg se pĂ„ fire premisser som jeg mener mĂ„ avklares i diskusjonen rundt KI-genererte bilder. Dette er ikke de eneste utfordringene som KI fĂžre med seg, men jeg velger her Ă„ begrense meg til noen grunnleggende momenter som har presseetisk betydning – og lar det bli med Ă„ pĂ„peke at det ogsĂ„ er opphavsmessige, politiske, sosiale og arbeidslivsrelaterte konsekvenser som mĂ„ avklares. La meg samtidig legge til at jeg pĂ„ ingen mĂ„te har svarene, men, som fotograf som pĂ„ samme tid er fascinert og urolig for utviklingen, hĂ„per at mine tanker kan vĂŠre et bidrag inn i denne nĂždvendige diskusjonen.

Det fĂžrste spĂžrsmĂ„let som melder seg nĂ„r en etter hvert ser hva KI er i stand til Ă„ skape av fotorealistiske bilder, er om dette er fotografi? Hva du kaller noe er kanskje det minst interessante Ă„ diskutere. Men samtidig er det slik at ord har definisjonsmakt. Ord – og deres oppfattelse – legger premissene i en diskusjon. Ord betyr noe, og vi trenger et vokabular nĂ„r vi skal snakke om noe sĂ„ sammensatt som KI.

Tegne med lys

Ordet fotografi kommer, som alle som er opptatt av fotografi, vet til det kjedsommelige, av gresk og betyr Ă„ tegne med lys. Allerede der kommer KI-genererte bilder til kort. Jo da, KI-bilder settes sammen av elementer fra allverdens tilgjengelige bildearkiv – som jo sannsynligvis er fotografert pĂ„ «ordentlig». Men for meg er det ikke nok til at KI-bilder dekkes av definisjonen til fotografi. Bildene er skapt ved bruk av algoritmer og kildedata, som behandles av en datamaskin for Ă„ lage et visuelt uttrykk – ikke av lys.

Etter hvert som stadig flere KI-bilder lages og legges inn i bildearkivene, vil ogsÄ slike bilder inngÄ i kildegrunnlaget til KI-programmene. Avstanden til noe som virkelig har eksistert, vil gradvis forsvinne inn i uendeligheten.

Nettopp virkelighet er en sentral del av min forstĂ„else av hva fotografi er. For meg – og ikke bare fordi jeg er en dokumentarfotograf – avbilder et fotografi noe virkelig, noe som eksisterer, og som er blitt registrert av et lysfĂžlsomt medium.

 Selv om KI-genererte bilder kan simulere virkelige objekter, scener og mennesker pĂ„ en veldig realistisk mĂ„te, er de ikke faktiske representasjoner av den fysiske verdenen fanget med et kamera, men snarere digitale tolkninger av den.

Hvorvidt KI-genererte bilder er fotografi, ble satt pÄ spissen under Ärets Sony World Photography Award der vinneren ble annonsert i april. Kategorien «creative» ble vunnet av den tyske fotografen Boris Eldagsen. Da han nektet Ä ta imot prisen fordi vinnerbildene var skapt ved hjelp av KI, fÞrte det til oppstandelse og stor oppmerksomhet. Eldagsen forklarte at han deltok med bildene for Ä teste ut om juryen var i stand til Ä skille ut de KI-genererte bildene fra «ekte» fotografi.

Til The Guardian sier Eldagsen: «Hvis du ikke kan se forskjellen mellom et fotografi og et KI-generert bilde, kan du like godt gĂ„ hjem. De er ikke like. Én skrives med lys, Ă©n skrives med ledetekst (prompt).»

Hvorfor har dette betydning? La meg komme tilbake til det.

Har KI-bilder verkshĂžyde?

Et annet spĂžrsmĂ„l som KI-genererte bilder reiser, er om disse bildene har verkshĂžyde. For meg er det vanskelig Ă„ se at bilder skapt av et program – selv om programmet i seg selv har menneskelig opphav – dekkes inn av Ă„ndsverksloven. Loven gir uttrykkelig opphavsmannen eierskap til sine verk. Det er altsĂ„ snakk om en person (uten Ă„ gĂ„ inn i noen kjĂžnnsdiskusjon om ordbruken) som beskyttes av loven.

Et bildet som ikke har opphav i en person, har, ut fra min begrensede juridiske innsikt, derfor heller ikke ha verkshĂžyde – og vil sĂ„ledes heller ikke vĂŠre beskyttet av opphavsretten. En interessant fĂžlge vil vĂŠre at KI-genererte bilder fritt vil kunne kopieres og eksemplarfremstilles av hvem som helst.

Det ser ikke ut til at dette diskuteres i journalistiske kretser, ikke meg bekjent i hvert fall. Vi har vĂŠrt mer opptatt av at KI-programmene henter sitt kildemateriale fra opphavsbeskyttet bildearkiver – og hva som mĂ„ gjĂžres for Ă„ beskytte disse bildene mot urettmessig bruk. Kanskje er det to sider av samme sak, for om ikke algoritmene eller personene som instruerer algoritmene har opphavsretten, mĂ„ det kanskje vĂŠre de opprinnelige opphavsmennene til kildedataene?

Innen kunsten er dette med verkshĂžyde et sentralt ankepunkt – nettopp fordi KI-genererte bilder trosser kunstens grunnleggende idĂ© om at det er en opphavsperson som stĂ„r bak det som skapes. SelvfĂžlgelig er bruken av KI mer kontroversiell innen journalistikken fordi det truer selve grunnlaget og premisset for nyhetsformidlingen som basert pĂ„ fakta og virkelighet. Innen kunsten har kreativitet selvsagt ingen begrensninger.

Sidestilt med tekst

Det tredje momentet som mÄ vurderes nÄr vi snakker om KI-genererte bilder, er hva dette betyr for troverdigheten.

I utgangspunktet kan det sies at i og med KI, er bildet nĂ„ sidestilt med teksten i den forstand at begge nĂ„ er fullt i stand til bĂ„de Ă„ formidle fiksjon og fakta. Og kanskje er det bra at fotografiet en gang for alle har mistet illusjonen av Ă„ vĂŠre et sannhetsvitne. Det har alltid eksistert manipulerte fotografier, men det er nĂ„ hevet over enhver tvil at det ikke nĂždvendigvis er «sant». Som en positiv konsekvens vil forhĂ„pentligvis bruken av KI-genererte, fotorealistiske bilder fĂžre til en stĂžrre kildekritisk tilnĂŠrming. 

Hvorvidt du skal kunne stole pĂ„ et bilde blir til syvende og sist et spĂžrsmĂ„l om tillit til formidleren – som selvsagt alltid har vĂŠrt selve grunnfjellet i all journalistisk rapportering. KI-genererte bilder flytter imidlertid grenser – eller de utviskes.

I et debattinnlegg Medier24 skriver Samia Touileb og Per Christian Magnus ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen: «KI-genererte bilder utfordrer troverdighet og publikums tillit til mediene.» De peker pÄ at KI utfordrer flere punkter i VÊr varsom-plakaten. Det gjelder bÄde punkt 4.11 om Ä verne om det journalistiske fotografiets troverdighet, punkt 3.2 om kildekritikk og faktakontroll, samt punkt 3.4 om kildevern.

Utnyttes av aktĂžrer

I en tidsalder med falske nyheter og sosiale nettverk, utgjÞr utviskingen av grenser en fare for vÄrt demokrati. KI-verktÞy vil garantert utnyttes av aktÞrer med onde hensikter eller rett slett av uforstand. BÄde innen journalistikken og samfunnet ellers er det blitt vanskelig Ä skille ut den massive spredningen av «alternative sannheter». Dette er ikke bare trussel mot demokratiet, men mot fotojournalistikken (og journalistikken som sÄdan).

NÄr det faktisk pÄgÄr et kontinuerlig kapplÞp for Ä holde falske bilder og videoer unna seriÞs nyhetsformidling, blir det desto viktigere med en forsiktig tilnÊrming til KI-genererte bilder i journalistiske medier.

 Som Adrian Steinbakk konstaterer i et innlegg i Journalisten: «Allerede nĂ„ ser vi at internett flommer over av falske bilder og artikler.» Jeg er enig med ham om at i en tid med stor digital forvirring, er det viktigere enn noen gang at journalister er til stede i den virkelige verdenen for Ă„ dokumentere det som skjer. Å normalisere KI-genererte bilder kan fort fĂžre til en legitimisering av usannheter eller falske nyheter.

Desinformasjon er rett og slett et stort problem. Det er sÄ mange falske bilder i omlÞp at vi som journalister, mÄ finne mÄter Ä vise folk hva som er hva.

Jeg sier ikke at KI-genererte, fotorealistiske bilder ikke kan anvendes i journalistikken. Men vi mĂ„ ha en struktur for Ă„ skille mellom autentiske, manipulerte og genererte bilder. Dette er en del av en mye stĂžrre og nĂždvendig diskurs om Ă„ fremtvinge forskjellene mellom fotografering og KI-genererte bilder. I en slik sammenheng er det blant annet at definisjonen av ord og ordbruken er sĂ„ viktig. Vi mĂ„ vĂŠre klinkende klare pĂ„ hva vi mener nĂ„r vi snakker om fotografi – innforstĂ„tt at et fotografi faktisk er en representasjon av noe virkelig.

Økonomiske sider

Det er selvsagt ogsÄ et Þkonomisk aspekt her. Utviklingen av KI er drevet av Þnsket om Ä tjene penger. Og det er mitt siste anliggende, som jeg bare ganske kort vil berÞre for det har betydning lagt utover det presseetiske.

KI kutter kostnader og Þker produksjonen. Det er ikke i seg selv negativt. Men hvis Þkonomiske incentiver blir en pÄdriver til Ä hoppe bukk over de etiske utfordringene som KI-genererte bilder skaper for journalistikken, er vi pÄ ville veier. Vi mÄ ikke la oss blende av muligheten til kostnadseffektivitet. Mer enn noensinne er det nÞdvendig Ä holde fast pÄ integritet og troverdig som selve vÄr bÊrebjelke. Det er det som skiller oss fra andre medier.

Er motstanden mot KI rett og slett en motstand mot en ny teknologi, eller skyldes det en dypere bekymring for Ă„ viske ut grensene mellom fiksjon og virkelighet? Her er det fort gjort Ă„ havne i skyttergravene.

Jeg er enig med forsker Liv Hausken ved Universitetet i Oslo som i Journalisten uttaler at det ikke nÞdvendigvis er et problem at pressen bruker KI-genererte bilder. Uten tvil er KI et nyttig verktÞy, men vi er ikke desto mindre nÞdt til Ä avklare premissene for hvordan vi bruker det innen journalistikken. Det finnes ikke noen entydige svar, men det vi ikke kan som journalister, er Ä gi fra oss kontrollen til algoritmene (som pÄ ingen mÄte er uavhengige, upartiske eller uhildede)

Powered by Labrador CMS