- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Bruk av KI (kunstig
intelligens) har pÄ kort tid tatt helt av. Det siste er KI som brukes til Ä
skape fotorealistiske bilder ved hjelp av programmer som «Midjourney», «Dall-E»
eller «Discord». Naturlig nok â og heldigvis â har det gitt opphav til debatt
om dets implikasjoner for journalistikken.
Hvordan kan vi
benytte KI pÄ en fornuftig mÄte uten at det setter integritet og troverdighet
pÄ spill?
Internasjonalt vakte det
stor oppsikt da den kjente amerikanske fotografen Michael Christopher Browns i
april lanserte sitt siste fotoprosjekt, «90 Miles». Bildene viser blant annet
kubanere som pÄ gebrekkelige flÄter drar seg over stredet som skiller Cuba fra
USA. Det er et sterkt og dramatisk fotoessay. Men bildene er alle skapt med KI
â og de satte naturlig nok i gang en heftig debatt i fotoverden.
Brown har vĂŠrt helt
Äpen om opprinnelsen. PÄ hans plattform, Airlab, kan en lese
att dette er et «postfotografisk KI-rapporteringsillustrasjonseksperiment som
utforsker historiske hendelser og realiteter i det kubanske livet som, siden
1961, har motivert kubanere til Ă„ krysse de 90 miles av havet som skiller
Havanna fra Florida».
LĂžfte blikket
OgsÄ Nettavisens
anvendelse av KI-genererte bilder har fĂžrt til et ordskifte blant norske
journalister. Journalisten tok opp diskusjonen etter at fĂžrst Kode24 omtalte
Nettavisens bruk. I en eget debattinnlegg samme dag skriver utviklingsredaktĂžr
i Nettavisen PÄl Nisja-Wilhelmsen at det er sunt med skepsis mot det ukjente,
men harselere samtidig litt med dem som mener at KI er «det nye, store og
stygge vanskelige».
Jeg tror vi alle
Ăžnsker diskusjonen velkommen. Men for at vi skal komme videre og forsĂžke Ă„
forstÄ implikasjonene, er det nÞdvendig Ä lÞfte blikket.
La meg se pÄ fire
premisser som jeg mener mÄ avklares i diskusjonen rundt KI-genererte bilder.
Dette er ikke de eneste utfordringene som KI fĂžre med seg, men jeg velger her Ă„
begrense meg til noen grunnleggende momenter som har presseetisk betydning â og
lar det bli med Ä pÄpeke at det ogsÄ er opphavsmessige, politiske, sosiale og
arbeidslivsrelaterte konsekvenser som mÄ avklares. La meg samtidig legge til at
jeg pÄ ingen mÄte har svarene, men, som fotograf som pÄ samme tid er fascinert
og urolig for utviklingen, hÄper at mine tanker kan vÊre et bidrag inn i denne
nĂždvendige diskusjonen.
Det fÞrste spÞrsmÄlet
som melder seg nÄr en etter hvert ser hva KI er i stand til Ä skape av
fotorealistiske bilder, er om dette er fotografi? Hva du kaller noe er kanskje
det minst interessante Ă„ diskutere. Men samtidig er det slik at ord har
definisjonsmakt. Ord â og deres oppfattelse â legger premissene i en diskusjon.
Ord betyr noe, og vi trenger et vokabular nÄr vi skal snakke om noe sÄ sammensatt
som KI.
Tegne med lys
Ordet fotografi kommer, som alle som er
opptatt av fotografi, vet til det kjedsommelige, av gresk og betyr Ă„ tegne med
lys. Allerede der kommer KI-genererte bilder til kort. Jo da, KI-bilder settes
sammen av elementer fra allverdens tilgjengelige bildearkiv â som jo
sannsynligvis er fotografert pÄ «ordentlig». Men for meg er det ikke nok til at
KI-bilder dekkes av definisjonen til fotografi.
Bildene er skapt ved bruk av algoritmer og kildedata, som behandles av en
datamaskin for Ă„ lage et visuelt uttrykk â ikke av lys.
Etter hvert som
stadig flere KI-bilder lages og legges inn i bildearkivene, vil ogsÄ slike
bilder inngÄ i kildegrunnlaget til KI-programmene. Avstanden til noe som
virkelig har eksistert, vil gradvis forsvinne inn i uendeligheten.
Nettopp virkelighet er en sentral del av min
forstĂ„else av hva fotografi er. For meg â og ikke bare fordi jeg er en
dokumentarfotograf â avbilder et fotografi noe virkelig, noe som eksisterer, og
som er blitt registrert av et lysfĂžlsomt medium.
Selv om KI-genererte
bilder kan simulere virkelige objekter, scener og mennesker pÄ en veldig
realistisk mÄte, er de ikke faktiske representasjoner av den fysiske verdenen
fanget med et kamera, men snarere digitale tolkninger av den.
Hvorvidt KI-genererte
bilder er fotografi, ble satt pÄ spissen under Ärets Sony World Photography
Award der vinneren ble annonsert i april. Kategorien «creative» ble vunnet av den tyske fotografen Boris Eldagsen. Da
han nektet Ă„ ta imot prisen fordi vinnerbildene var skapt ved hjelp av KI,
fĂžrte det til oppstandelse og stor oppmerksomhet. Eldagsen forklarte at han
deltok med bildene for Ă„ teste ut om juryen var i stand til Ă„ skille ut de
KI-genererte bildene fra «ekte» fotografi.
Til The Guardian sier
Eldagsen: «Hvis du ikke kan se forskjellen mellom et fotografi og et
KI-generert bilde, kan du like godt gĂ„ hjem. De er ikke like. Ăn skrives med
lys, én skrives med ledetekst (prompt).»
Hvorfor har dette
betydning? La meg komme tilbake til det.
Har KI-bilder verkshĂžyde?
Et annet spÞrsmÄl som
KI-genererte bilder reiser, er om disse bildene har verkshĂžyde. For meg er det
vanskelig Ă„ se at bilder skapt av et program â selv om programmet i seg selv
har menneskelig opphav â dekkes inn av Ă„ndsverksloven. Loven gir uttrykkelig opphavsmannen eierskap til sine verk.
Det er altsÄ snakk om en person (uten Ä gÄ inn i noen kjÞnnsdiskusjon om
ordbruken) som beskyttes av loven.
Et bildet som ikke
har opphav i en person, har, ut fra min begrensede juridiske innsikt, derfor
heller ikke ha verkshĂžyde â og vil sĂ„ledes heller ikke vĂŠre beskyttet av
opphavsretten. En interessant fĂžlge vil vĂŠre at KI-genererte bilder fritt vil
kunne kopieres og eksemplarfremstilles av hvem som helst.
Det ser ikke ut til
at dette diskuteres i journalistiske kretser, ikke meg bekjent i hvert fall. Vi
har vĂŠrt mer opptatt av at KI-programmene henter sitt kildemateriale fra
opphavsbeskyttet bildearkiver â og hva som mĂ„ gjĂžres for Ă„ beskytte disse
bildene mot urettmessig bruk. Kanskje er det to sider av samme sak, for om ikke
algoritmene eller personene som instruerer algoritmene har opphavsretten, mÄ
det kanskje vĂŠre de opprinnelige opphavsmennene til kildedataene?
Innen kunsten er
dette med verkshĂžyde et sentralt ankepunkt â nettopp fordi KI-genererte bilder trosser kunstens
grunnleggende idé om at det er en opphavsperson som stÄr bak det som skapes.
SelvfĂžlgelig er bruken av KI mer kontroversiell innen journalistikken fordi det
truer selve grunnlaget og premisset for nyhetsformidlingen som basert pÄ fakta
og virkelighet. Innen kunsten har kreativitet selvsagt ingen begrensninger.
Sidestilt med tekst
Det tredje momentet som mÄ vurderes
nÄr vi snakker om KI-genererte bilder, er hva dette betyr for troverdigheten.
I utgangspunktet kan det sies at i
og med KI, er bildet nÄ sidestilt med teksten i den forstand at begge nÄ er
fullt i stand til bÄde Ä formidle fiksjon og fakta. Og kanskje er det bra at
fotografiet en gang for alle har mistet illusjonen av Ă„ vĂŠre et sannhetsvitne.
Det har alltid eksistert manipulerte fotografier, men det er nÄ hevet over
enhver tvil at det ikke nÞdvendigvis er «sant». Som en positiv konsekvens vil
forhÄpentligvis bruken av KI-genererte, fotorealistiske bilder fÞre til en
stĂžrre kildekritisk tilnĂŠrming.
Hvorvidt du skal kunne stole pÄ et
bilde blir til syvende og sist et spĂžrsmĂ„l om tillit til formidleren â som
selvsagt alltid har vĂŠrt selve grunnfjellet i all journalistisk rapportering.
KI-genererte bilder flytter imidlertid grenser â eller de utviskes.
I et debattinnlegg
Medier24 skriver Samia Touileb og Per Christian Magnus ved Institutt for
informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen: «KI-genererte
bilder utfordrer troverdighet og publikums tillit til mediene.» De peker pÄ at KI
utfordrer flere punkter i VÊr varsom-plakaten. Det gjelder bÄde punkt 4.11 om Ä
verne om det journalistiske fotografiets troverdighet, punkt 3.2 om
kildekritikk og faktakontroll, samt punkt 3.4 om kildevern.
Utnyttes av aktĂžrer
I en tidsalder med
falske nyheter og sosiale nettverk, utgjĂžr utviskingen av grenser en fare for
vÄrt demokrati. KI-verktÞy vil garantert utnyttes av aktÞrer med onde hensikter eller
rett slett av uforstand. BÄde innen journalistikken og samfunnet ellers
er det blitt vanskelig Ä skille ut den massive spredningen av «alternative
sannheter». Dette er ikke bare trussel mot demokratiet, men mot
fotojournalistikken (og journalistikken som sÄdan).
NÄr det faktisk pÄgÄr et
kontinuerlig kapplĂžp for Ă„ holde falske bilder og videoer unna seriĂžs
nyhetsformidling, blir det desto viktigere med en forsiktig tilnĂŠrming til
KI-genererte bilder i journalistiske medier.
Som Adrian Steinbakk
konstaterer i et innlegg i Journalisten: «Allerede nÄ ser vi at internett
flommer over av falske bilder og artikler.» Jeg er enig med ham om at i en tid
med stor digital forvirring, er det viktigere enn noen gang at journalister er
til stede i den virkelige verdenen for Ă„ dokumentere det som skjer. Ă
normalisere KI-genererte bilder kan fort fĂžre til en legitimisering av
usannheter eller falske nyheter.
Desinformasjon er rett og slett et
stort problem. Det er sÄ mange
falske bilder i omlÞp at vi som journalister, mÄ finne mÄter Ä vise folk hva
som er hva.
Jeg sier ikke at
KI-genererte, fotorealistiske bilder ikke kan anvendes i journalistikken. Men vi
mÄ ha en struktur for Ä skille mellom autentiske, manipulerte og genererte
bilder. Dette er en del av en mye stĂžrre og nĂždvendig diskurs om Ă„ fremtvinge
forskjellene mellom fotografering og KI-genererte bilder. I en slik sammenheng
er det blant annet at definisjonen av ord og ordbruken er sÄ viktig. Vi mÄ vÊre
klinkende klare pĂ„ hva vi mener nĂ„r vi snakker om fotografi â innforstĂ„tt at et fotografi faktisk er en
representasjon av noe virkelig.
Ăkonomiske sider
Det er selvsagt ogsÄ
et Ăžkonomisk aspekt her. Utviklingen av KI er drevet av Ăžnsket om Ă„ tjene penger.
Og det er mitt siste anliggende, som jeg bare ganske kort vil berĂžre for det
har betydning lagt utover det presseetiske.
KI kutter kostnader
og Ăžker produksjonen. Det er ikke i seg selv negativt. Men hvis Ăžkonomiske
incentiver blir en pÄdriver til Ä hoppe bukk over de etiske utfordringene som
KI-genererte bilder skaper for journalistikken, er vi pÄ ville veier. Vi mÄ
ikke la oss blende av muligheten til kostnadseffektivitet. Mer enn noensinne er
det nÞdvendig Ä holde fast pÄ integritet og troverdig som selve vÄr bÊrebjelke.
Det er det som skiller oss fra andre medier.
Er motstanden mot KI rett og slett en motstand mot en ny teknologi,
eller skyldes det en dypere bekymring for Ă„ viske ut grensene mellom fiksjon og
virkelighet? Her er det fort gjort Ă„ havne i skyttergravene.
Jeg er enig med forsker Liv Hausken ved Universitetet i Oslo som i Journalisten uttaler at det ikke nÞdvendigvis er et problem at pressen bruker KI-genererte bilder. Uten tvil er KI et nyttig verktÞy, men vi er ikke desto mindre nÞdt til Ä avklare premissene for hvordan vi bruker det innen journalistikken. Det finnes ikke noen entydige svar, men det vi ikke kan som journalister, er Ä gi fra oss kontrollen til algoritmene (som pÄ ingen mÄte er uavhengige, upartiske eller uhildede)
Nylige artikler
DÞdt lÞp mellom VG og NRK i kampen pÄ Podtoppen
NTB forstÄr ikke hvordan internett fungerer
VM-forberedelser i full gang: â NĂ„delĂžse priser
En skjermdump av et bilde er fremdeles et bilde
RSF: Den israelske hÊren stÄr for flest drap pÄ journalister i 2025
Mest leste artikler
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter Ă„ ha delt eiga sak
Steinar Suvatne tilgir NRK-venn etter podkastglipp
TV 2 innrÞmmer regelbrudd: Risikerer krav pÄ flere hundre tusen kroner
Ni har tatt sluttpakke i Nettavisen
En skjermdump av et bilde er fremdeles et bilde