Nettportaler vil ta betalt

Nå kommer de første signalene om at de store nettportalene vil ta betalt for sine tjenester. Microsofts portal, MSN, antyder en abonnementspris på rundt 800 kroner i året.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En rapport som ble presentert i forrige uke konkluderte med at

internettportalene bør begynne å ta betalt av brukerne for en del av sine

tilbud. Rapporten fra konsulentselskapet Booz Allen & Hamilton slo fast at

det er alvorlig bekymring i markedet over nedgangen i annonseomsetningen på

nett, og over at internettportalenes inntekter i så stor grad avhenger av

bannerannonser.

- Det er på tide at store portaler som Yahoo!, Microsofts MSN, AOL, og

Excite reviderer sine inntektsmodeller, het det i rapporten. Den rådet

portalene til å handle raskt for å finne alternative inntektskilder, som for

eksempel betalte tilbud og tjenester.

Først på banen

Bare noen dager senere kommer den første av de globale portalene på banen.

Ifølge den engelske avisen Independent on Sunday planlegger Microsoft å

innføre betaling for såkalt forbedrede tjenester på sin MSN internettportal.

MSN har om lag 200 millioner besøk per måned fra hele verden, og er blant

annet det mest besøkte webstedet i Storbritannia.

- Reklame basert på dagens click-through modell vil ikke skape store nok

inntekter. Vi bygger nå ut ekstra tjenester på MSN og starter å ta betalt for

dem i løpet av et år, sier administrerende direktør Neil Holloway i Microsoft

UK.

Følger etter

Ifølge Independent on Sunday vil et slikt skritt fra MSNs side føre til at

konkurrenter som yahoo.com og aol.com følger etter.

- Men det må først bevises at brukerne liker internett så godt at de

faktisk er villig til å bruke surt ervervede penger på det, legger avisen

lakonisk til, og viser til analytikere som stiller seg tvilende til at

konsumentene vil starte å abonnere på portaltjenester.

Neil Holloway sier imidlertid til avisen at han tror folk vil betale rundt

800 kroner i året for ekstra tjenester.

For det er nye tjenester, som eksempelvis avanserte filtre mot såkalt junk

mail i epostkontoene, MSN planlegger å ta betalt for. Kjernetjenester som

Hotmail skal forbli gratis.

Powered by Labrador CMS