NYT stanset tvilsom Sony-annonse
Internettutgaven til New York Times nektet å ta inn en tvilsom annonsekampanje fra Sony Electronics. Den nye kampanjen var laget for å hviske ut skillet mellom reklame og redaksjonelt stoff.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Ifølge nettstedet AdAge.com var Sony-annonsene utformet som nyhetssaker, slik at det skulle være vanskelig for leserne å se at det dreide seg om reklame.
Annonsenes innhold var skrevet av frilansjournalister, og de hadde pekere til Sonys nettsider. Annonsene skulle være en del av en større Sony-kampanje denne uken. Det eneste ved annonsene som kunne indikere at det ikke dreide seg redaksjonelt stoff var en liten undertittel merket «Feature by Sony».
Paradigmeskifte
T. Scott Edwards i Sonys markedsavdeling mener selskapet bevisst prøver å bidra til et paradigmeskifte i forholdet mellom reklame og redaksjonelt innhold.
- Vi ser på oss selv som en innholdsleverandør - vi kjøper plassen, sier han.
SPJ roser avgjørelsen
Den amerikanske foreningen Society of Professional Journalists (SPJ) roser avgjørelsen til New York Times om å nekte Sony-annonsene, melder nettstedet O Dwyer s PR Daily.
- Når internettpubliseringen fortsetter å vokse og utvikle seg, er det viktig for profesjonelle journalister at deres institusjoner opprettholder et klart skille mellom annonser og redaksjonelt stoff, mener Gary Hill, som er etikkansvarlig i SPJ.
Sony på sin side innrømmer glatt at de bevisst prøver å viske ut dette skillet.