NRK-fotojournalist Frode Fjerdingstad møtte seks år gamle Sofia som har flyktet fra den krigsrammede byen Kherson.

BILDET:

– Selv om situasjonen er mørk, tenker jeg bevisst på å bruke lyset

NRKs fotojournalist Frode Fjerdingstad lar seg inspirere av filmestetikk når han fotograferer fra krigen. 

Publisert Sist oppdatert

Da Frode Fjerdingstad ble sendt til Ukraina for å lage innhold for TV-aksjonen, var det ikke gitt at han skulle komme tilbake med en fotoreportasje. 

For selv om han er ansatt som fotojournalist i NRK, og selv om han blir oppfordret til å ta stillbilder når han er på reportasjereiser, blir det ofte ikke tid til det. 

Som oftest pakker han kamerabagen med instruks om å lage video. Denne gangen pakket han også med fotokamera. 

Lite tid til å ta bilder

I sommer reiste Fjerdingstad, sammen med NRK Hordaland-journalist Ingrid Olderbakk, til den relativt trygge byen Tsjernivtsi i Ukraina, med mål om å intervjue internt fordrevne ukrainere. 

På et mottakssenter drevet av Redd Barna møtte de seks år gamle Sofia som sammen med moren og bestemoren hadde flyktet fra den krigsrammede byen Kherson. 

Den relativt ferske nyhetsfotografen har jobbet i NRK siden 2021, og har tatt en litt annen vei inn i journalistikken enn de fleste andre. Med bakgrunn fra mote, musikkvideoer og kunst tenker han ofte at det er filmstills han jobber med når han fotograferer.  

Frode Fjerdingstad NRK
Frode Fjerdingstad.

– Jeg henter mye inspirasjon fra filmer, blant annet Tarkovskys filmer, og ønsker å beholde mitt visuelle uttrykk også når jeg reiser til konfliktområder, sier han til Journalisten. 

Hadde dårlig tid

Tiden i Tsjernivtsi ble stort sett brukt til å lage videoreportasjer, men Fjerdingstad bestemte seg underveis for å lage en fotoreportasje fra mottakssenteret i tillegg. 

– Det var lange videointervjuer denne dagen, så jeg måtte skynde meg for å få tatt bildene etter at vi var ferdige med å filme, forteller han. 

Det var ikke like lett å holde på menneskene, for plutselig var det noen som skulle til tannlegen, og rommet de satt i var plutselig ikke ledig lenger likevel, men Fjerdingstad ønsket virkelig å dokumentere situasjonen fotografisk.

– Jeg fikk veldig dårlig tid, som vanlig, men fikk holdt dem igjen i kanskje et par minutter for å ta bilder. Jeg er en ganske stille og rolig fyr når jeg tar bilder, men her måtte jeg tyne dem litt, for det var nesten ikke satt av noe tid til stills, forteller han.

Fjerdingstad forteller om triste historier, og om en taus og alvorlig seksåring. 

– Jeg tror kanskje at det ikke alltid er en fordel å være stille og forsiktig, men samtidig, i en sånn situasjon der det er snakk om mennesker som har opplevd mye, er det kanskje greit å ikke være en veldig skummel fotograf. Der og da var det nok fint at jeg ikke stressa med å sette opp masse utstyr, forteller han. 

– Men det virket som om de satte pris på å fortelle det til noen som kom utenfra.

Visuelt spennende

Bildene i serien er myke og varme, og Fjerdingstad har kun benyttet seg av naturlig lys. Sola skinner på mange av dem, og viser en virkelighet fra krigen i Ukraina som vi ikke nødvendigvis er vant til å se. 

Fjerdingstad forteller at det var spesielt å komme til mottakssenteret. Bygningene og møblene var slitne. 

– Det føltes litt som å komme tilbake til gamle Sovjet. Visuelt var det spennende, forteller han. 

Ofte skrudde folk på lyset da han kom inn i rommet, men Fjerdingstad ba dem skru det av igjen, han ville ha mest mulig naturlig lys på bildene. 

– Altså, hvis det er naturlig dagslys tilgjengelig, og det er en gjennomsiktig hvit gardin i rommet, så bruker jeg mye heller lyset fra det enn et lysstoffrør. De synes jo jeg var veldig rar, som skrudde av lysene, men det er jo litt av trikset. 

Fjerdingstad ser mye film og har latt seg inspirere av filmestetikken i et forsøk på å lage sitt eget visuelle uttrykk, forteller han. 

– Jeg vil pushe det litt, gjøre noe mer ut av det. Selv om situasjonen er mørk, tenker jeg bevisst på å bruke lyset, komposisjon og ofte kort dybdeskarphet når jeg fotograferer, sier han. 

En annen side av Ukraina

Etter at han begynte i NRK har han hatt lyst til å jobbe mer med stills, og selv om det ble med den ene fotoreportasjen fra turen til Ukraina i fjor sommer, er han nå tilbake i Ukraina på jobb for statskanalen. 

Målet denne gangen er å komme tilbake med flere fotoreportasjer med samme visuelle estetikk, men nå enda nærmere krigen og fronten, forteller han. 

– Det er nok innarbeidet at bilder fra krigen estetisk skal se ut på én måte, men det er fint å se en annen side av Ukraina også. 

Powered by Labrador CMS