Kritikerne kom raskt på banen da Medietilsynet i forrige måned overleverte utredningen «De direkte mediestøtteordningene»
til kulturminister Lubna Jaffery.
Men ingen ser ut
til å ville snakke om arbeidet rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har gjort
for Medietilsynet, et arbeid som peker på at det
kanskje ikke lenger er naturlig at enkelte aviser får like høy
støtte som i dag.
Se på nummer to
En del av oppdraget
Medietilsynet fikk av Kultur- og likestillingsdepartementet høsten 2024, og som
utgjør en viktig del av rapporten «De direkte mediestøtteordningene», var å se på markedssituasjonen for
nummerto-avisene og vurdere om det bør gjøres endringer i denne kategorien.
En nummerto-avis er i
denne settingen, litt forenklet, en avis som ikke er størst. At det finnes et
medium som er større i samme marked. Dette er også en sammensatt gruppe, fra
nasjonale nummerto-medier – som Klassekampen og Vårt Land, til nasjonale nisjemedier,
en kategori som rommer alt fra Medier24 til Document. Når det gjelder de
nasjonale mediene, har Medietilsynet nå foreslått at det opprettes en ny
kategori.
Siden det spørsmålet er uavklart,
har tilsynet snevret inn oppdraget fra departementet til å se nærmere på
utviklingen for lokale nummerto-medier.
Annonse
Utsatte aviser
I 2024 var det 47 lokale
nummerto-medier som fikk tilskudd. 11 av disse fikk et ekstra høyt tilskudd.
Dette er aviser som blir ansett for å være i en spesielt konkurranseutsatt
posisjon.
Aviser som mottar denne ekstrastøtten er blant annet Bergensavisen (BA), Nidaros, og Avisa Oslo,
aviser som må forholde seg til konkurrenter som er mye større enn dem – i denne
sammenhengen Bergens Tidende, Adresseavisen og Aftenposten.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
«Historisk har man
i produksjonstilskuddssammenheng lagt til grunn at aviser som er størst på
utgiverstedet har kunnet ta en premiumpris i annonsemarkedet, mens aviser som
ikke er størst på utgiverstedet måtte ta til takke med lavere annonseinntekter
enn disse avisenes utbredelse skulle tilsi», skriver Medietilsynet i sin
rapport.
Dette har vært en hovedbegrunnelse
for den ekstra støtten.
Vi trenger ikke å
gå så veldig langt tilbake i tid for å se at dette stemmer, viser rapporten. Så sent som i 2012
viser regnskapstall at lokale nummerén-aviser hadde dobbelt
så høye annonseinntekter per solgte opplagsenhet som nummerto-avisene.
Ser vi på nasjonale tall, var
forskjellen enda større. I det nasjonale markedet fikk nummerén-avisene fire
ganger så høye annonseinntekter per solgte aviseksemplar for drøyt 20 år siden.
Men hvis vi konsentrerer oss om
det lokale markedet, hvordan er situasjonen der i dag?
Konsernene kommer
I 2012, tilfeldigvis samme år
som blir brukt i Medietilsynets rapport, overtok jeg som eneleder i en
mellomstor lokalavis. Vi mottok ikke pressestøtte, men allerede den gang var en
tendens tydelig. Det var ikke lenger den lokale kjøpmannen som bestemte hvor
annonsepengene skulle brukes.
Vedkommende kunne kanskje komme med noen ønsker,
men var butikken tilknyttet en kjede, var det sentralt – eller via et mediebyrå –
de fleste store annonseavtalene ble inngått. Det påvirket selvsagt pris og krav
om rabatter.
Digitaliseringen har forsterket
dette. Det samme har utviklingen der stadig flere lokalaviser er blitt en del
av større konsern.
Hvis vi bruker Bergen som et
eksempel, hvor vi har en nummerén-avis eid av Schibsted og en nummerto-avis eid
av Amedia, er det da noen grunn til at Bergensavisen i dag skal få mye mindre
betalt for sine annonser – som i stor grad er solgt av Amedias annonseavdeling,
enn hva Bergens Tidende får betalt av sine annonsører, solgt via Schibsteds
annonseteam?
Medietilsynet-direktør Mari Velsand går gjennom hovedpunktene i rapporten.Foto: Mats Greger
Her kan det også være greit å
ha i bakhodet at selv om Amedia eier mange nummerto-aviser, er konsernet
marginalt større enn Schibsted i det norske avismarkedet ifølge de siste publiserte
tallene fra Medietilsynet – henholdsvis 28,9 prosent mot 27,9 prosent av totalopplaget.
Det gir en viss kraft når man
skal selge annonser, selv om dette markedet har utviklet seg i feil retning for
redaktørstyrte medier siden 2012.
Annonse
Mistet fordel
BDO-utredningen sier ikke noe
om helt lokale forhold, men i rapporten kommer det fram flere interessante
ting. Blant annet at i 2013 fikk en nummerén-avis i snitt 74 øre mer i
annonseinntekter per bruker, mens denne forskjellen er redusert til 14 øre i
2023.
I sine beregninger har BDO da tatt hensyn til skalafordeler og nettverkseffekter knyttet til konserneierskap, og har også kontrollert for størrelse, målt i antall abonnementer over tid.
«Nummerén-avisene, som per definisjon har større
abonnementsvolum enn nummerto- avisene, har etter BDOs vurdering dermed mistet
en tidligere konkurransefordel», skriver tilsynet i sin oppsummering.
Forskjellen – som har vært en
viktig begrunnelse for pressestøtten til nummerto-avisene – er med andre ord
nesten borte.
Og igjen, hvis vi forholder oss
til Bergen, fikk BA i fjor drøyt 26 millioner kroner i støtte for å konkurrere
med BT, som ikke får støtte. En støtte som blant annet er begrunnet med at BT historisk
har fått mer betalt for sine annonser. Hva som er den nøyaktige situasjonen i
Norges nest største by, får vi ikke vite i rapporten, men man kan i hvert fall
anta at utviklingstrekkene er omtrent de samme som BDO peker på, selv om det
kan være lokale forskjeller.
I sin konklusjon anbefaler
Medietilsynet ikke at det gjøres endringer. I hvert fall ikke nå.
Tilsynet begrunner
dette blant annet med at annonseinntektene ikke lenger er like viktige for
mediene. Nå er det brukerinntekter som betyr mest:
«Analysene viser
at det fortsatt er en fordel å ha et høyt antall abonnementer, og
nummerto-avisene har fortsatt en ulempe av å være nummer to, selv om brukerinntekter
nå er viktigere enn annonseinntekter og begrunnelsen for ekstra støtte til
nummerto-aviser med det har endret seg.»
Eller sagt på en
annen måte: Det er en ulempe å ha færre abonnenter, noe det kan være lett å
være enig i.
Anbefaler ny analyse
Rapporten «De direkte mediestøtteordningene» er en
del av underlaget når regjeringen neste høst skal legge fram de fireårige
styringssignalene for mediepolitikken.
Trolig blir ikke BDO-funnene løftet høyt der. Politikerne
pleier ikke å være så ivrige på å ta pressestøtte fra lokalavisene.
Men Medietilsynet påpeker i sin konklusjon at siden analysen tyder på at
konkurranseulempen for lokale nummerto-medier har blitt mindre
over tid, vil de anbefale tilsvarende analyser om fire
år, med tanke på de fireårige styringssignalene for 2031-2034.
Skal BA – og de ti andre mediene – fortsatt få ekstra høyt tilskudd på grunn av
konkurransesituasjonen, bør disse trolig argumentere for andre faktorer enn
forskjell i annonseinntekter.
Hvis ikke noe uforutsett skjer,
har de fem år på seg til å øve på nettopp det.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.