Anna Knudsen er sjefredaktør og grunnlegger av AW-magasinet, et businessmagasin for kvinner i næringslivet med interesse for likestilling, bærekraft, ledelse, finans og gründerskap.

AW-magasinet

Seriegründeren savnet et næringslivs-magasin med kvinnelige rollemodeller – tok saken i egne hender

– Underveis har jeg forstått det enorme ansvaret som kommer med å være redaktør, sier Anna Knudsen

Publisert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I mai 2020 kom seriegründer og sjefredaktør Anna Knudsen i gang med et mål hun hadde hatt lenge: Å starte et businessmagasin for kvinner i næringslivet med interesse for likestilling, bærekraft, ledelse, finans og gründerskap.

I august samme året publiserte hun den første utgave ut av Asking Why (AW), et 130-140 siders magasin som utgis fire ganger i året og består blant annet av reportasjer og portretter av kvinner i næringslivet.

I desember 2022 vil AW-magasinet bli lansert også som et heldigitalt nettmagasin.

– Vi har allerede rundt 160 tidløse artikler fra de fysiske utgavene som gjør at vi kan gå live med en gang. Men vi skal ikke drive med nyhetsjournalistikk, det blir fortsatt et magasin med kvalitetsjournalistikk om næringslivet, sier Knudsen til Journalisten.

Savnet lesestoff

Ideen om å grunnlegge AW-magasinet kom til Knudsen da hun savnet lesestoff som passet hennes interesser og profil som kvinnelig entreprenør.

– Jeg var mye på flyplasser i forbindelse med jobbreiser. Da ville jeg gå til magasinhyllene for å finne lesestoff, men opplevde det vanskelig å finne noe som interesserte meg. Det «typiske» kvinnemagasinet handler om mote, sminke og sladder. På den andre siden har du businessmagasiner, som jo er interessante, men ofte tungleste.

Hun ønsket å lese tekster om mennesker og temaer som hun kunne relatere mer til. Og med flere kvinnelige rollemodeller, sier Knudsen.

– Vi er nødt til å se på andre som vi kan relatere til – da øker sjansen for at vi skal tro på oss selv og det vi gjør.

Et viktig fokus i magasinet er likestilling og mangfold, sier Knudsen. Det reflekteres i AWs valg av temaer, kilder og bidragsytere.

– Vi har ulike temaer for hver utgave. Tidligere har vi hatt temaer knyttet til selvstendighet, åpenhet, makt, delingsøkonomi og utopi. Vi undersøker temaene og prøver blant annet å finne de viktige stemmene. Vi ønsker også gjerne å fremme nye stemmer som sjeldent blir representert.

Ikke bakgrunn fra journalistikk

Den 30 år gamle sjefredaktøren har en bachelorgrad i entreprenørskap og økonomi fra BI. Etter studiet grunnla hun sin første bedrift, Moxie Group, som i dag har flere datterselskap.

Første utgaven av AW-magasinet kom i august 2020.

I tillegg til å drive AW-magasinet, er hun i dag også gründer for utvekslingsselskapet FRAM Education og gründer og kreativ leder i innholdsbyrået Sommerfuglen Media.

– Jeg har ingen bakgrunn fra journalistikken, men har klart å knytte bånd med mennesker som har det og som jeg lærer mye av hver dag. Og i høst ble jeg medlem av redaktørforeningen for at vi skal kunne utvikle oss videre i den retningen, sier hun.

Hun mener det er altfor få kvinnelige gründere i Norge, og få kvinner blant toppledere i landet, noen som også gjelder i mediebransjen.

– Vi ønsker å gjøre ting annerledes, og da kan det også være en fordel at man ikke har «vokst opp» i den industrien, sier hun.

Tidløst innhold

Målgruppen for AW-magasinet er den yrkesaktive kvinnen med interesse for næringslivet, forteller Knudsen og tilføyer at tilbakemeldingene fra leserne har vært svært positive.

– Men nå ønsker vi å tenke større, og kanskje nå ut over landegrenser. Å gå digitalt åpner for interessante inntektsmuligheter, men dette handler først og fremst om spredning av tidløse enkeltartikler, som selvsagt er vanskeligere når man må kjøpe hele utgaver.

– Et av målene våre er å øke likestilling, og da er en del av det å spre ordet til flest mulig, slik at flere får nytte av å lese om disse gode rollemodellene vi skriver om.

Nylig lanserte AW også en podkast. I podkasten har de intervjuet suksessfulle yrkeskvinner som Yvonn Fosser, Kristin Weholt, Donna Kastrati og Stine Vintervoll.

– Skal vi drive med journalistikk som et mediehus, så vi må også tenke på hva vi skal gjøre for å strekke oss til ulike plattformer, sier Knudsen om podkasten.

Ansvaret som redaktør

Knudsen har ingen planer om å senke farten. Hun er heller ikke veldig bekymret for at etterspørselen for medieinnhold skal minke som et resultat av de økonomiske usikkerhetene i mediebransjen. Hun ønsker å drifte magasinet digitalt og på trykk, ansette flere og har allerede sikret seg domener i utlandet.

– Jeg er ei som liker å ha noe å holde på med – vi driftes nøkternt og er seige. For meg ligger det dessuten et personlig ønske og motivasjon for at likestilling i gründerskap og andre bransjer skal fremheves.

Å starte en business er noe Knudsen har mye erfaring med, men det betyr ikke at hun har tatt lett på det redaksjonelle arbeidet som følger med å være sjefredaktør. Knudsen blir utfordret stadig vekk, forteller hun.

– Underveis har jeg forstått det enorme ansvaret som kommer med å være redaktør, blant annet knyttet til menneskene vi skriver om og bidragsyterne. Vær varsom-plakaten står oppe ved pulten, og vi har forsøkt å følge den fra første dag.

Til opplysning: Journalist Morgane Fauconnier var bidragsyter for én reportasje i AW-magasinet i 2021.

Powered by Labrador CMS