Innimellom leker jeg med tanken på hva jeg ville gjort dersom jeg skulle lansere et nytt medium. For eksempel: Hva om Journalisten hadde blitt lansert i dag?
Ikledd cap med logoen til nyhetsbrevet Status, filosoferer ansvarlig redaktør Roger Aarli-Grøndalen over hvordan det ville vært å lansere Journalisten i dag.Foto: Privat
Ikke fordi jeg har en voldsom trang til å bli gründer, men snarere som et forsøk på å tvinge meg selv til å se annerledes på det vi tror er etablerte
fakta.
At Journalisten startet som et papirprodukt lå litt i dagen.
Tilbake i 1917 – da Journalisten kom med sin første utgave – var det ikke så
mye å velge mellom. Det måtte i så fall ha vært en telegraf-utgave. De første
ordinære radiosendingene kom først i 1925.
Men hva hadde vi gjort hvis vi startet i dag?
Nettavisens skygge
Det er lansert en rekke nisjepublikasjoner de siste 10-15 årene.
Med noen mindre variasjoner, har de aller fleste gått for produktet «nettavis».
Et produkt som til tross for noen tekniske – og ikke minst visuelle –
forbedringer, har overraskende mange likhetstrekk med nettavisene vi fikk
tilgang til for drøyt 25 år siden.
Folk på min alder går fremdeles rundt med en følelse av at digitale
aviser er noe nytt og spennende, men jeg overdriver nok ikke hvis jeg påpeker
at de som er 25 år i dag, har et litt annet syn på dette.
Men igjen: Hva hadde vi gjort hvis vi skulle lansert
Journalisten i dag?
For 10 år siden deltok jeg på et arrangement i regi av Norsk
Redaktørforening. På scenen sto Gard Michalsen, som nettopp hadde lansert
Medier24. Fra plassen der fremme demonstrerte han hvor kort tid det tok å lage nettsiden
til en ny avis med gratisversjonen av WordPress, som også var utgangspunktet
for 1.0-versjonen av Medier24.
Det tok ikke mange minuttene, og flere i salen var imponert.
Noen fryktet nok også at det skulle dukke flere gründere som med noen
tastetrykk kunne bli nye konkurrenter til deres etablerte merkevarer. Noen
dukket også opp, blant annet Rett24 i 2017.
Men det var fremdeles varianter av nettavis.
Annonse
Nettavis? Neppe
Så hva hadde vi gjort hvis vi skulle startet i dag?
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
Jeg tror ikke vi hadde begynt med «avis» som verken første- eller hovedprodukt. Derimot tror jeg vi hadde startet med et nyhetsbrev,
som strengt tatt er et eldre produkt enn nettavisen. Det er enkelt, jeg liker
tekst – og det oppfyller noe jeg tror blir et viktig krav for å nå leserne
fremover:
Vi må komme til dem; vi kan ikke regne med at de kommer til oss.
Men vi hadde ikke stoppet der. Raskt ville vi sett på
muligheten for å lage en podkast. Deretter satset på video – korte, høye, brede
og lange.
Alt vi lager ville trengt et hjem. En nettside der folk
kan finne oss. Men jeg er ikke sikker på om jeg ville kalt det for en avis.
Nå er det ikke slik at ingen har tenkt på disse tingene.
Selv innenfor kategorien nisjemedier, er det etter hvert mange
podkaster. Flere eksperimenterer med video. Alle har et nyhetsbrev. Men selv om
noen leverer høy kvalitet på alle disse områdene, er hovedproduktet likevel en
nettavis. I noen tilfeller også papirprodukter, men vi lar den siste kategorien
ligge i denne omgang.
Ble noe annet
Tidligere i år intervjuet jeg danske Mads Brügger. Da han startet
opp Frihedsbrevet, var inspirasjonskildene blant annet Axios, fortalte han. Vi
kom også i samtalen innom Puck, som i likhet med Axios startet som nyhetsbrev og ble til noe mer, men med nyhetsbrev som bærende produkt, i tillegg til
lyd, video og etter hvert eventer.
Frihedsbrevet satset også på podkast, og Brügger fortalte at
mange raskt begynte å se på dem som et lydmedium. Dette gjorde at de dempet ned
nyhetsbrevdelen og brukte ressursene på å lage en app. Men tonen – måten de
henvender seg til abonnentene på – er der fremdeles, selv om formatet er
justert litt.
Besøker man Frihedsbrevet.dk eller laster ned appen, finner man ikke en tradisjonell nettavis. Det er tekst der. Det er podkaster der. Noen videoer. Men det fremstår som noe annet enn en avis.
Annonse
Status ble suksess
Et annet eksempel, og kanskje mer relevant for dette tankeeksperimentet, er amerikanske Status, som dekker mediebransjen. Syv dager
i uka sender de nå ut nyhetsbrev. I tillegg har de en lengre podkastepisode
hver fredag.
Status ble startet av Oliver Darcy. Høsten 2024 hoppet han
av som mediereporter i CNN for å etablere sitt eget nyhetssted. I begynnelsen
var det bare ham. Finansiert av sparepenger og med jobbuker som ofte passerte
både 70 og 80 timer. På dette tidspunktet sendte han også «kun» ut nyhetsbrev
fem dager i uka.
Tonen er personlig og nyhetsbrevet er nyhetsdrevet. Darcy
legger heller ikke skjul på sitt eget ståsted, og det tror jeg også er nøkkelen
til hans suksess, selv om det iblant kan bli litt mye anti-MAGA og «Fox
News er en trussel mot demokratiet». Disse mediene er for øvrig en del av bransjen Darcy kjenner godt. Som ung og konservativ startet han journalistkarrieren
i høyreorienterte TheBlaze, mediehuset til Fox News-avhopperen Glenn Beck.
Status ble raskt en suksess. På nyåret ansatte han sin gamle
redaktør fra CNN, og i høst utvidet de staben med to journalister til. Og
antall nyhetsbrev er nå økt til syv.
Nyhetsbrev kjøper nyhetsbrev
En annen aktør som er verdt å følge med på, og kanskje la
seg inspirere av, er Platformer, startet av Casey Newton. Han hoppet av fra nettavisen
The Verge og tre nyhetsbrev i uka om big tech, KI
og beslektede temaer kommer fra den kanten. Newton har også fått en liten
redaksjon på plass. I tillegg er han medprogramleder i den populære New York
Times-podkasten Hard Fork.
Heller ikke Newton lager avis.
Danske Zetland, som nylig passerte 50.000 medlemmer og har en norsk avlegger på gang – Demo – hører også hjemme i kategorien «moderne
mediehus uten nettavis».
Det samme gjør tidligere nevnte Puck, som jeg har
skrevet om før. Puck er for øvrig i prosess med å kjøpe opp Air Mail, et annet nyhetsbrevbasert
medium. Air Mail, som sendes ut hver helg, har tidligere Vanity Fair-redaktør
Graydon Carter som redaktør og medgründer.
Planen er at Air Mail skal bli
helgeutgaven til Puck, med mer featurepregede langlesninger.
Felles for den etter hvert lange listen med nyhetsbrev som nevnes her, er også at abonnentene betaler for tilgang til innholdet. Lite, eller ingenting, er gratis.
Trenger en stemme
Nyhetsbrev, podkaster og videoer kan man lage på mange
måter. Men gjort «riktig» har de noe felles: Det er gode verktøy for å formidle redaksjonelt innhold som er tilpasset det faktum at mange mennesker
stoler mer på personer enn på redaksjoner.
Dette var blant annet et tema da den amerikanske medieinnovatøren Ryan
Y. Kellett holdt foredrag for bransjeorganisasjonen Nona tidligere i høst. Selv
om merkevaren i vårt tenkte eksempel er Journalisten, er avsenderen også et
menneske.
– Tanken er at enkeltpersoner, det kan være skribenter,
reportere eller redaktører, blir stemmen utad for journalistikken. Det kan gi
mer tillit enn merkevaren alene, var Kelletts budskap på møtet.
Fleksnes og forskrift
Nå er det ikke aktuelt å starte Journalisten på nytt 108 år
etter at den første utgaven gikk i trykken.
Vi har også et digital arkiv som strekker
seg tilbake til siste halvdel av 90-tallet, en arv som vi må ta vare på i en eller
annen form. Samtidig er det ting vi kan gjøre. Ikke minst hvis målet er at vi skal
lage innhold som er relevant for en ny generasjon med journalister.
Et første skritt fra vår side er at vi nå har ansatt
en journalist som skal jobbe med lyd og video.
Er det løsningen? Trolig ikke alene. For som Marve Fleksnes så
fint sa det:
– Det er lett i dag å rope halleluja – men å gjøre det!
Å sitere en humorserie fra 70-tallet samtidig som man
forsøker å gi inntrykk av at man er opptatt av innovasjon og nytenkning, kan fremstå
som motstridende. Trolig er det også motstridende. Men noe annet som er motstridende
i denne settingen, er pressestøtten.
Advokatmat
For som det står i forskrift om
produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier:
«Formålet [...] er å stimulere til et mangfold av tekstbaserte
nyhets- og aktualitetsmedier over hele landet.»
Journalisten mottar ikke pressestøtte, så vi kan derfor
gjøre som vi vil, men en god del nisjeaviser mottar etter hvert betydelige
beløp. Mange står også i kø for å få sine støtteavslag behandlet på nytt.
Hvis disse mediene skulle velge å bli noe «annet» enn avis,
risikerer de at støtten forsvinner eller blir en enda fjernere drøm.
Med det som utgangspunkt – og hvis innovasjon er målet – er det
kanskje ikke en lyd- og videojournalist de i første omgang bør ansette, men en
jurist.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.