Suksess for Viasat og TV1000

I motsetning til mange andre europeiske selskaper, tjener MTG-eide Viasat og TV1000 store penger på satellitt-tv. Viasat hadde i fjor en resultatmargin på nær 30 prosent, skriver dn.no.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

MTG-selskapet Viasat var sent ute med sin satsing på digitalt, satellittsendt fjernsyn i Norge, men slo til gjengjeld av sine kostbare analoge tv-signaler allerede 1. mai i fjor. Senere samme år sendte selskapet ut gratis digitale mottagerbokser til 130.000 norske abonnenter.

Regnskapstallene for i fjor viser at Viasat lyktes med strategien. Selskapet satt igjen med mer enn hver fjerde krone det solgte for i fjor, en nesten uhørt høy margin i tv-bransjen.



Ingen røde tall

- Fjoråret var særdeles vellykket. Vi er vel et av de få selskapene i Europa som har klart å gå digitalt uten å få røde tall, sier administrerende direktør Einar Brustad til dn.no.

Brustad, som trakk seg formelt tilbake fra Viasat-roret 1. juli i år og overlot skuta til svenske Martin Österdahl, var også sjef for TV1000 i fjor. Betal-tv-kanalen nøt godt av et stort tilfang nye abonnenter.

- TV1000 får god uttelling når Viasat går bra, ettersom TV1000 er bærebjelken i gullpakken vår, sier Brustad.



Tøff kamp

Kampen mellom Canal Digital og Viasat har til tider vært meget tøff siden Viasat kastet seg for fullt inn på det digitale tv-markedet vinteren 2000.

Ifølge DN har Canal Digital i dag noe flere abonnenter enn Viasat i Norge. Men i Norge gikk Telenor-eide Canal Digital i minus med 72 millioner kroner på driften i fjor.



Powered by Labrador CMS