Regina Steen Bergman fra Harstad og Tor Sellevold Solbakken fra Sotra er Harstad Tidendes nye videoteam. Her lager de en episode til serien «Tor i Nord». Foto: Kristine Lindebø 

«Tor i Nord» skal skaffe Harstad Tidende nye lesere

Med humor og nære menneskemøter på video, håper redaktør Kjell Rune Henriksen at avisa vil nå ut til nye målgrupper. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Neste helg blir det lan-party i Harstad! 

Tor Sellevold Solbakken nesten roper til kamera fra bilen han sitter i. Bak kamera står Regina Steen Bergman og filmer. Hun har regi på denne episoden av «Tor i Nord» – Harstad Tidendes nyeste videosatsing. 

– Ta det en gang til, men bytt ut Harstad med Stangeneshallen, bare sånn i tilfelle, ber Bergman sin kollega foran kamera. 

Det meste er planlegt når de to lager «Tor i Nord», men noe må de også ta på sparken. Denne videoen skal bli en forhåndsvideo om lan-partyet HålogaLAN neste helg. Der skal de sende direkte fra spillkonkurranser og gaming. 

«Søring» i nord 

Serien går ut på at «Tor i Nord» som nyinflyttet til Harstad skal utforske byen og inspirere andre til å gjøre det samme. Så langt har Solbakken også også fått prøve seg på blant annet jazzdans på kulturskolen, nordlysjakt på fjellet og kvelden før Journalisten møter dem var de på skredøvelse i seks timer. 

– Først og fremst skal vi vise oss i bybildet og spre glede, samtidig som vi viser leserne hva Harstad har å by på, sier Bergman. 

– Jeg skal oppleve Harstad gjennom en «sørings» øyne. Det har vært helt konge! Jeg ble tatt imot med åpne armer, og følte meg hjemme med en gang, sier Solbakken, som kommer fra Sotra utenfor Bergen.

Se en episode av «Tor i Nord» nederst i saken. 

Han ble intervjuet til stillinga i slutten av januar og kastet seg på Hurtigruten fra Bergen til Harstad med det samme han fikk jobben. Før det hadde han aldri vært i Harstad. 

– Akkurat dét sier jo alt om Tor også. Det er akkurat som med «Tor i Nord», det er bare å kjøre på, sier redaktør i Harstad Tidende, Kjell Rune Henriksen. 

Tor Sellevold Solbakken er hovedperson i serien «Tor i Nord», og filmer og redigerer også til andre videokonsepter i Harstad Tidende. Foto: Kristine Lindebø 

– Må våge å være sprekere 

Ifølge Henriksen er det ikke tilfeldig at de nå har anstatt to unge med videokompetanse, og lager videokonsepter ganske langt fra hva avisen har gjort tidligere. Redaksjonen har lenge vært «litt satt» med høy snittalder og lite utskifting, mener han. 

– Vi kan nok kanskje oppleves litt for seriøs og litt kjedelig. Det er helt klart en utfordring også for oss å appellere mer til yngre lesere, men vi må våge å være sprekere og tenke litt nytt. Når vi helt bevisst henter inn to unge mennesker er det fordi vi ønsker å vise oss fra en litt annen side. 

Redaksjonen har i dag 14 årsverk. I fjor lå det lenge an til opplagsøkning for den eneste avisa i Harstad, men mot slutten av året kunne de i stedet registrere 70 færre abonnenter. Likevel mener Henriksen det er gode tall i et historisk perspektiv. 

– Fallet som har vært har flatet ut, og jeg har sagt at vi skal ha vekst i 2018! Det får vi til, sier han optimistisk. 

Kjell Rune Henriksen er sjefredaktør i Harstad Tidende. Foto: Kristine Lindebø 

Samfunnsbygging 

I denne planen ligger blant annet videosatsinga, med de to nyopprettede prosjektstillingene som Bergman og Solbakken har fått. Henriksen håper de nå også kan appelere til dem som vanligvis ikke leser Harstad Tidende. 

– Vi vet jo at lokalavisa ikke er det første unge i dag er inne på, kanskje til og med det siste, hvis de i det hele tatt har tid til det. Vi håper vi kan få dem til å se at at vi også har noe å tilby dem, sier redaktøren. 

I tillegg kommer livestreaming av fotball og andre arrangementer. Før jul arrangerte avisen sentrumsfest med gratiskonserter og mange aktiviteter, som de hadde stor direktesending fra. Slike arrangementer mener Henriksen handler om å gjøre folk oppmerksom på at mediehusene har hatt og vil alltid vil ha en viktig rolle i lokalsamfunn. Det er også samfunnsbygging, som også er en viktig del av samfunnsoppdraget, påpeker han. 

– Sentrum i Harstad sliter, derfor ville vi ha oppmerksomhet på sentrum og handel i sentrum. Å engasjere seg og skape engasjement er også en viktig oppgave for en lokalavis.

Både Solbakken og Bergman har studert medieproduksjon ved NTNU Gjøvik. Bergman ble ansatt i Harstad Tidende september, et knapt halvår før Solbakken. Hun har vært arkitekten bak «Tor i Nord», som før Solbakken ble ansatt hadde prosjekttittel «Mitt Harstad», og har også mange andre ideer på lur. 

130 år – 130 historier 

Harstad Tidende er inne i sitt 130. år, og har markert dette med serien «130 år – 130 historier», hvor kjente og ukjente harstadværinger forteller sin historie. Episodene kommer to-tre ganger i uka og har rundt 1.300 visninger per episode, den mest sette har over 7.000 sett. Redaktør Henriksen har gjort alle intervjuene selv, og de transkriberes i tillegg til papiravisa.

– Det er menneskene som har gjort dette bra. Noen av historiene har vært veldig rørende, sier Bergman.

Snart starter også filminga til serien «Utfløtta», hvor de oppsøker utflytta harstadværinger, og finner ut hvorfor de forlot Harstad gjennom korte, tre-fire-minuttersvideoer. 

– Det er viktig å si at alt dette umulig hadde gått hvis noen stod over oss med tøyler og bestemte hva vi skulle gjøre. Jeg tror ikke Kjell Rune har sagt nei én eneste gang, det har bare vært positivt hele veien. Vi er utrolig heldige sånn sett, sier Bergman. 

Bli med redaktøren hjem

Leserne har engasjert seg i den nye videosatsinga. «Tor i Nord» får inn mange tips om hva han burde teste ut i framtidige episoder, og flere har kommet bort når de er ute på opptak fordi de har fulgt med på serien. Mange har også tipset om hvem de bør snakke med i «130 år – 130 historier». 

– Vi ser at mennesker er viktig for folk. Mottakelsen har vært utrolig bra, sier Henriksen. 

Han mener det er riktig å tenke konsepter, ikke vanlig nyhetsdekning, når de nå har startet opp med videoproduksjon i avishuset. Det gjør det også enklere å få sponsorer og annonsører som kan være med og finansiere produksjonen.

Til sommeren blir han selv hovedpersonen i et av videokonseptene, når han skal sykle fra Harstad til Steinkjær, der han kommer fra.  

– Det blir litt sånn «vi blir med redaktøren hjem», sier Bergman. 

Langs veien skal han filme seg selv og intervjue interessante personer han møter, uten å snakke med noen i redaksjonen, annet enn de videoene han sender. En GPS på sykkelen gjør at leserne kan følge med på hvor han er i løypa underveis.  

– Jeg var så heldig at sjefen sa ja, så da drar jeg! spøker Henriksen. 

– Jeg må jo gi litt av meg selv og fortelle folk hvem jeg er. 

SE «TOR I NORD» PRØVE SEG PÅ JAZZDANS: 

Powered by Labrador CMS