Utvalget splittet om politisk reklame
Gunnar Bodahl-Johansen mener det ikke er behov for spesielle regler for politisk reklame på tv. Han er en del av mindretallet i Demokratifinansieringsutvalget.
IJ-medarbeider Bodahl-Johansen understreker at Demokratifinansieringsutvalget ikke har samlet seg om noe råd til statsråden om ny regulering. Og at det ikke er gjort fordi det rett og slett ikke var mulig å samle seg om et forslag.
- Det var en veldig diskusjon i utvalget og ulike syn og oppfatninger ble framført. Resultatet er at utvalget som sådan ikke legger fram noen anbefaling til statsråden, sier Bodahl Johansen etter at flertallets forslag om begrensninger i adgangen til politisk reklame i går ble kjent.
4 av 16
Selv er han en del av et mindretall på fire av til sammen 16 utvalgsmedlemmer som går inn for frislepp når det gjelder politisk reklame på tv.
- Vi går inn for at dagens forbud mot politisk reklame oppheves og at det ikke utformes nye spesielle regler for dette området. Det prinsipielle synspunktet blant annet jeg forfekter står som særmerknad i dokumentet, sier Bodahl-Johansen.
Mindretallet mener fjernsyn ikke kan behandles annerledes enn andre mediekanaler og at hensynet til ytringsfriheten tilsier at politiske partier eller grupperinger bør få komme til orde uten redaksjonelle skranker.
- Hva så med innvendinger som at dette vil tjene de pengesterke eller forflate den politiske debatten?
- Jeg har ingen tro på at vi vil se en slik utvikling. Verken når det gjelder at pengesterke kjøper seg reklametid, eller at reklamen får et uttrykk som går ut over den demokratiske debatten. Det ironiske er jo at når politikere ber om en regulering av innholdet i reklamen, så ber de egentlig om å bli beskyttet mot seg selv. Det synes jeg er litt bakvendt. Men jeg tror altså ikke vi får slike utslag før jeg eventuelt ser dem, sier Bodahl-Johansen.
Nok regulering
Han påpeker at dersom det likevel skulle oppstå forhold som er til skade for demokratiet så er det mulig å gripe inn ved en senere anledning.
- Vi har nok regulering i dag til å stanse uønskede konsekvenser. Vi har redaktøransvaret, Pressens Faglige Utvalg og andre lover, som for eksempel markedsføringsloven. I den grad vi trenger lover og regler har vi dem allerede.