– Fortsatt billig med avis

I løpet av tjue år er prisen på aviser og tidsskrifter mer enn doblet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I går ble det kjent at VG øker løssalgsprisen sin med én krone fra første juli. Ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) har løssalgsprisen til avisen de siste tjue årene økt med 83,3 prosent fra seks kroner i 1988.

Dobbel pris

Tall Journalisten har fått fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at i samme tidsrom økte prisen på aviser og tidsskrifter sett under ett med 142,3 prosent.

Til sammenligning økte konsumprisindeksen (KPI) i samme periode med 59,3 prosent. Men ifølge seniorrådgiver i SSB Randi Johannessen kan det være mer riktig å se på tjenestedelen hvor lønninger er en dominerende faktor. Denne delen av KPI økte i samme periode med 156,7 prosent opplyser Johannessen.

– Prisøkningen på avisene kommer av at det er større faste kostnader som flere journalister som lager mer innhold, noe de må på grunn av den høye annonsepågangen. Stor annonsevekst gir også stor prisøkning på avisene, sier medieforsker Johann Roppen ved Høgskolen i Volda til Journalisten.

– Ulogisk

At det nettopp er i tider med god annonsepågang at prisene øker synes Roppen er spesielt.

– Det er ulogisk på en måte, for burde ikke avisene sette ned prisene slik at det selges flere aviser når det er stor annonsepågang, spør medieforskeren.

Prisøkningen, som for VGs del vil bety en økning i driftsresultatet med mellom 25 og 30 millioner kroner i inneværende år, mener Roppen styrker pengekassen dersom nedgangstidene skulle komme.

– På en måte er det dét. Det at de beholder en stabil pris for avisene, helst litt høyere enn prisøkningen, er en måte å sikre seg for dårligere tider. De tenker nok som så at de skal ha stabilitet dersom nedgangstidene kommer. Hva de bruker overskuddet til i de gode tider er en helt annen analyse, sier han.

Ventet høyere endring

Avisforsker Sigurd Høst er ikke overrasket over prisøkningen til VG, han sier til Kampanje at hadde han ventet en høyere økning.

Både Høst og Roppen forventer at Dagbladet følger VGs eksempel og øker løssalgsprisen. Dagbladet ønsker ikke å kommentere om det foreligger noen planer om dette.

– Avis er fortsatt en billig vare. Ser du på enhetsprisen for et abonnement så er det et av de få produktene du får for en billig penge i dette landet, sier fagsjef for avis i MBL, Helge Holbæk-Hanssen til Journalisten.

Også abonnementsavisene er å få i løssalg, og ofte til høye priser.

– Abonnement fungerer jo helt annerledes enn løssalg. Man har vel egentlig sett en tendens til prisøkning i den sektoren allerede. En del av abonnementsavisene har satt opp løssalgsprisene, for dette er en marginal del av butikken for disse avisene.

Powered by Labrador CMS