Børs og katedral - også på nett
Det er fortjenstfullt at Dagens Næringsliv setter søkelyset på etiske spørsmål i mediebransjen. Redaksjonen har i sommer skrevet vesentlige artikler om sponsing av dokumentarfilm og har tatt opp spørsmål knyttet til utviklingen av nettavisen i VG og TV 2 Interaktiv.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Journalistikk med kritisk omtale av mediene er nødvendig. Det er i publikums interesse at det drives kritisk journalistikk på pressen, og kollegialitet betyr ikke likegyldighet overfor hva som skjer i pressen. Dette er også nedfelt i Journalistlagets landsmøtevedtatte program.
Det kan ikke være gode eller dårlige tider som avgjør om den etiske standarden er høy eller lav. Vær Varsom-plakaten slår fast at skillet mellom journalistikk og butikk er absolutt. Men rett skal være rett og det er feil når DN slår opp at Norsk Journalistlag «… reagerer kraftig på den presseetiske standarden i TV 2 Interaktiv og VG Nett.»
Den generelle presseetiske standarden i VG Nett eller i TV 2 Interaktiv var ikke tema for mitt innspill. Derimot var tema en konkret sak som DN dekket - VGs websider som omtaler «The Volvo Ocean Race». Saken ble fulgt opp av Dagsnytt 18, der undertegnede møtte VG Netts redaktør Torry Pedersen til debatt. Jeg har sagt at det er tvilsomt å la Volvo få eksklusiv rett til å kjøpe alle annonsene på alle VGs nettsider som dekker Volvo Ocean Race. Jeg har også spurt om VG Nett har inngått avtaler som i realiteten garanterer Volvo oppdatering av det redaksjonelle stoffet på disse sidene med en bestemt hyppighet innfor en avtalt periode. Dette innebærer i så fall at det er en kommersiell avtale som driver fram redaksjonell dekning og ikke redaksjonelle vurderinger knyttet til hva som skjer under seilasen.
Internett må finne sin egen form. Internett er ulikt alle andre medier, likevel er det etiske kravet om et definitivt skille mellom journalistikk og butikk, det samme for alle medier. På bakgrunn av dette har jeg sagt, og det var til en DN-journalist, at det er tvilsomt og ødeleggende dersom nye nettredaksjoner, som låner troverdighet fra etablerte redaksjoner, bryter med etablerte etiske retningslinjer. Likevel kan man ikke generalisere kritikk i en enkeltsak til en kollektiv fordømmelse av virksomheten i en hel medievirksomhet/redaksjon som ellers er kjent for å holde høy etisk standard.
Olav Njaastad
Leder, Norsk Journalistlag