– Sjofelt av redaktør-foreningen

Jarle Aabø mener Norsk Redaktørforening benytter sjofel retorikk for å flytte fokus vekk fra kjernen i debatten om forhåndsredigering av nettdebatter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kommunikasjonsrådgiver Jarle Aabø bidro i forrige uke til å aksellerere denne debatten, gjennom å presentere en undersøkelse han hadde foretatt blant redaktører i medlemsbedriftene til Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Gjennom et nyhetsbrev som ble sendt ut torsdag hevder NR at det er feil av Aabø å konkludere med at flertallet blant redaktørene ønsker forhåndsredigering.

NR mener at verken spørsmålsstilling eller svarprosent i Aabøs undersøkelse gir grunnlag for å hevde at NR er på kollisjonskurs med sine medlemmer.

– Dette er ganske sjofel og uredelig retorikk fra redaktørforeningen, sier Aabø.

Forsvarte fri debatt

For å eksemplifisere det han oppfatter som uklarheter i NRs syn på forhåndsredigering viser Aabø til en kronikk i Aftenposten 24. april i fjor, der NRs generalsekretær Nils E. Øy forsvarte den uredigerte nettdebatten. Øy skriver blant annet:

»… er det Norsk Redaktørforenings oppfatning at internett og nettdebattene - så frie som mulig - kan være et av historiens viktigste bidrag til økt forståelse mellom mennesker, nasjoner og kulturer».

I NRs nyhetsbrev argumenterer assisterende generalsekretær Arne Jensen slik:

«NR har vært klar i dette spørsmålet. Som organisasjon er vi verken for eller mot forhåndsredigering som sådan».

– Dette er trist

Aabø viser videre til at Øy uttalte følgende til Journalisten i forrige uke:

«Dette stemmer godt med en undersøkelse vi gjorde nylig blant våre medlemmer. (..) Jeg ser ingen dissonans mellom våre tall og det som Jarle Aabø nå presenterer».

– Dette sier generalsekretæren, mens assisterende generalsekretær sier at min undersøkelse ikke er verdt papiret den er skrevet på. Jeg synes det er trist at NR angriper spørsmålsformuleringer, istedenfor å ta tak i det som egentlig er saken. Nemlig hvilken rolle norske redaktører skal ha når de lager journalistiske produkter som distribueres via internett. Det er den debatten NR burde ta, sier Aabø.

Fokusforskyvning

Han betegner innholdet i NRs nyhetsbrev som sjofel retorikk.

– De går på mannen og ikke ballen, og benytter semantikk for å flytte fokus vekk fra det saken handler om.

Aabø mener det ikke er grunnlag for å reise tvil om hva redaktørene svarte på i hans undersøkelse.

– Jeg stilte følgende spørsmål: «Bør leserbrev, debatter og innlegg på redaksjonelle nettsider underlegges redaksjonell vurdering før publisering». 68,5 prosent svarte ja.

Anbefaler ny undersøkelse

– Så du oppfatter at Jensen med urette mistenkeliggjør metodene i undersøkelsen du foretok blant redaktørene i MBL-avisene?

– Ja, det vil jo mene at han langt på vei gjør det. Jeg synes NR nå skal bruke sitt vett og sin økonomi til å gjøre en undersøkelse som kartlegge hva alle de 700 medlemmene mener om dette. NR bør tale medlemmenes sak. Den undersøkelsen de gjennomførte nylig speiler ikke hva de ansvarlige redaktørene i Norge mener om den uredigerte nettdebatten. Min undersøkelse gjør nettopp det, framholder Jarle Aabø.

Powered by Labrador CMS