Representanter fra Meta, Tiktok, Google og Microsoft i dialogmøte med norske medier og presseorganisasjoner.

Kulturministeren med stikk mot Meta: – Er bekymret

– Meta sier de ønsker mindre nyheter og mer sosialt innhold, sier Trettebergstuen. 

Publisert Sist oppdatert

For nesten ett år siden arrangerte kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen det første møtet mellom norske medier og de store tek-plattformene. 

Torsdag 15. juni holdt Trettebergstuen det andre dialogmøtet mellom representanter for norske og nordiske redaktørstyrte medier og plattformselskaper som Google, Meta og Tiktok. 

Målet med møtet var å legge til rette for bedre dialog og direkte kontakt når problemer oppstår, og å bidra til at medier og plattformer møtes for å diskutere hvordan de sammen best kan ivareta hensynet til ytringsfrihet og pressefrihet i Norge.

– Jeg syns slike møter er enormt nyttige. Vi forstår hverandre litt bedre etter hvert møte, og får nye konkrete problemstillinger vi skal jobbe videre med, sier Trettebergstuen til Journalisten i etterkant av møtet. 

– Ikke fornøyd

Kulturministeren er bekymret for at noen av plattformene mangler vilje til å ta sin del av ansvaret i forhold til redaktørstyrte medier, sier hun videre. 

– Som medieminister er jeg ikke fornøyd når jeg hører at jevnt over så har for eksempel Meta (Facebook) sin trafikk på redaktørstyrt innhold droppet over hele Norden det siste halve året. Meta sier selv at det er en helt bevisst utvikling av algoritmene, fordi de ønsker mindre nyheter og mer sosialt innhold, sier Trettebergstuen. 

Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.

Særlig er ministeren bekymret på vegne av de unge i samfunnet som i stor grad bruker sosiale medier-plattformer som informasjonskilde. 

– Slik får de mindre korrekt informasjon og mer informasjon som ikke er kvalitetssikret, sier hun. 

Seks krav fra norske medier

I mai 2023 møtte presseorganisasjonene ministeren for å overrekke sine seks krav til teknologigigantene med håp om at disse kravene vil sikre en mer regulert og transparent distribusjon av norsk journalistikk. 

Google-sjef Tine Jensen mener dialogen med norske medier har vært positiv og konstruktiv. 

– Jeg opplevde at alle rundt bordet har et felles ønske om at den norske befolkningen skal få god, relevant og troverdig informasjon når de ettersøker nyheter. Det er noe vi også gjør, sier Jensen til Journalisten. 

Hun mener at det som blir anbefalt på deres Google-søk i stor grad består av troverdig informasjon fra troverdige kilder, og at mye av den informasjonen stammer fra nyheter av god kvalitet fra de redaksjonelle mediene.

– Og så har vi våre retningslinjer for hvilken informasjon som skal på våre plattformer og ikke. Så finnes det saker som er i gråsonen, og her opplever jeg at vi har hatt veldig god dialog med mediene det siste året, sier hun. 

Ingen kommentar fra Meta

Journalisten går videre til Metas politiske sjef i Norge, Marianne Neraal, for å høre hva hun tenker om det ministeren nettopp sa. 

– Jeg må faktisk gå nå, jeg må ut til et annet møte, sier Neraal og ser på klokken. 

– Kan jeg bare stille ett spørsmål angående algoritmene deres?

– Jeg skal være et annet sted klokka tolv. 

– Jeg kan følge deg ut av bygget, så kan vi snakke på veien?

– Jeg tror jeg bare må gå nå, sier hun og forsvinner i folkemengden.

Dialogstart med Tiktok

Tiktok deltok på møtet med norske medier for første gang, men også Tiktoks sjef for myndighetskontakt og politikk i Nord-Europa, Charlotte Grahn, er knapp med ord. 

– Hva tenker dere om at norske medier etterspør at det redaksjonelle innholdet skal behandles annerledes enn det sosiale innholdet på Titok og andre sosiale medier?

– Vi er veldig glade for at vi har fått denne invitasjonen av ministeren og startet denne dialogen. Om kring detaljene, får vi fortsette dialogen fremover, svarer Grahn.

– Men har dere blitt enige om noe i dag?

– Det må du spørre ministeren om, men vi er veldig glade for at vi får være med på dialogen og fått muligheten til å være her i dag. 

Powered by Labrador CMS