Djuve spår Dagbladets død

Dagens Næringslivs ansvarlige redaktør Amund Djuve spår at et samarbeid mellom Media Norge-avisene og VG kan føre til slutten for Dagbladet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

DN-redaktøren framførte sin spådom da han innledet til Media Norge-debatt i Norsk Journalistlags landsstyre tirsdag. NJ hadde invitert Amund Djuve og konserndirektør Birger Magnus i Schibsted til å kommentere Media Norge-fusjonen, før landsstyret skulle sluttbehandle NJs høringsuttalelse til Medietilsynet.

Høringsfristen for Media Norge-saken utløper 21. mai. I NJs rekker er det, avhengig av ståsted, sterkt delte meninger om fusjonen. Journalisten kommer tilbake med egen sak om landsstyrets høringsvedtak.

Alvorlige konsekvenser

Mens Birger Magnus forsvarte Media Norge-prosessen i mer eller mindre kjente vendinger, tok Djuve utgangspunkt i det han oppfatter som svært alvorlige konsekvenser for konkurrentene.

– Jeg tror ikke mediemangfoldet øker, slik Media Norge argumenterer med. Jeg tror det kommer til å bli redusert, konkluderte Djuve.

Han mener at det ikke hjelper med gode eiertradisjoner og positive formål, når resultatet er at Schibsted i realiteten kjøper opp og får kontroll over regionavisene. DN-redaktøren viste til at Media Norge vil kontrollere 65-85 prosent av det samlede opplaget, og 80-90 prosent av annonsemarkedene, i fire av Norges største byer.

Dominerende

– Schibsted vil eie seks av de ni største avisene i landet. Det gir dem en dominerende posisjon som gjør det veldig vanskelig for konkurrentene. DN vil merke konkurransen på annonsemarkedet, men andre blir mer utsatt. Jeg tror det er slutten for Dagbladet når VG og Media Norge starter et samarbeid. Også Bergensavisen og Rogalands Avis kommet til å få kjempeproblemer når Media Norge starter å bruke sin markedsmakt, sa Djuve til NJs landsstyre.

Han viste til tall fra TNS Gallups siste Forbruker & Media-undersøkelse, som viser at Media Norge-avisene, VG og Dagbladet samlet har 2,4 millioner lesere over 12 år. Annonsører vil treffe 69 prosent av disse leserne ved å annonsere kun i Media Norge-avisene og VG. Det tilsvarer 1,6 millioner lesere. På grunn av dobbeltdekningen, mister annonsørene bare en andel på ni prosent, eller 210.000 unike Dagblad-lesere, ved å kutte vekk Dagbladet fra annonsekampanjen.

Snakker sammen

Djuve spår at Schibsted også kommer til å bli en svært dominerende aktør på nett. Konsernet har allerede eierinteresser i seks av de ti største nettmediene i Norge, med en andel på 49 prosent av antall unike brukere.

– Nå snakker både A-pressen, Edda Media og Dagbladet med hverandre. Media Norge vil sette fart i en strukturprosess blant norske medier, mente Djuve.

Birger Magnus minnet om at initiativet til Media Norge kom fra ledelsene og styrene i regionavisene, og ikke fra Schibsted.

– Jeg mener fusjonen vil sikre mediemangfoldet på sikt, selv i tider med store forandringer, sa han.

Ifølge Magnus er fusjonen i stor grad vedtatt for å bidra til å utvikle avisenes digitale plattformer, noe de ville hatt store problemer med å finansiere alene.

– Regionavisene tvinges til å samarbeide på nett, hvis de vil være med og spille i førstedivisjon. Og det vil de, sa han.

Gå i takt

Magnus viste også til at det mangeårige samarbeidet mellom regionavisene har demonstrert behovet for å effektivisere beslutningsprosessene. Det vil si å få de medvirkende mediehusene til å gå i takt.

– Det kommer en situasjon hvor noen må bestemme og fatte beslutninger, før toget går. Derfor trenger vi en overbygning som bidrar til beslutninger, men uten at vi skal overstyre mediehusene. Den publisistiske plattformen sikrer deres redaksjonelle uavhengighet. Det finnes ikke maken noe annet sted jeg vet om, framholdt Magnus.

Da han argumenterte med at avisene i A-pressen har mindre selvstendighet enn det legges opp til for Media Norge-avisene, fikk Magnus svar fra konserntillitsvalgt Kolbjørn Thorsen i A-pressen:

– Reint visvas. Magnus prøver å skjønnmale, og prater mye tull. Han har et forklaringsproblem både når det gjelder mangfold, journalistisk kvalitet og trykkerisituasjonen, utbrøt Thorsen.

Powered by Labrador CMS