Datarock. Illustrasjonsfoto: Martin Huseby Jensen

Tar betalt for akkreditering

Roskilde hever prisen for pressepåmelding, også i Norge tar enkelte festivaler betalt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det koster penger å dekke Roskilde-festivalen som journalist. Ifølge danske Journalisten er prisen i år satt opp fra 400 til 500 kroner. Og betales akkrediteringsavgiften først ved porten, koster det ytterligere en hundrings.

I Norge tar noen betalt, mens andre lar være.

Tar regningen

Informasjonsansvarlig Jonas Prangerød ved Øyafestivalen opplyser at man der ikke har planer om å ta betalt fra mediene. Selv om hundrevis av journalister kommer strømmende til hovedstadsfestivalen og kunne bidratt med ekstrainntekter, har Øya valgt å la muligheten ligge.

– Vi akkrediterer ganske mange medier, og har ganske streng politikk for hvem som får akkreditering. Bare de som er relevante for festivalen får det, men vi har ikke sett på modeller for å ta betalt fra disse ennå. Vi er selvsagt opptatt av å legge til rette for de som skal på jobb under festivalen og sørge for at jobben deres blir lett å gjennomføre. Det koster litt penger for oss, men det er en kostnad vi tar, sier Prangerød.

På sine nettsider gjør Øya det klart at akkrediteringspolitikken for 2010 kommer til å være enda strengere enn tidligere på grunn av kapasitetsproblemer. I tillegg får ikke folk under 20 år akkreditering.

Veldedighet

For å bli akkreditert på Slottsfjellet i Tønsberg forventes det at man presterer. Har søkeren hatt akkreditering tidligere, ønsker arrangørene å få oversendt tidligere arbeid elektronisk, slik at det kan vurderes. I tillegg må journalistene som har får tildelt akkreditering, betale hundre kroner for den.

De pengene går gjennom Norsk Nødhjelp til et barnehjem i Tanzania, som i fjor fikk 50.000 kroner til å kjøpe musikkinstrumenter.

– Vi synes ålreit at det går til musikk. De trenger selvfølgelig det meste, men vi bidrar på den siden, forteller presseansvarlig Henrik Holta-Lysell og legger til at de fleste stiller seg positive til å betale en hundrings.

Så langt i år er 350 pressefolk akkreditert, i fjor var det 500 pressefolk med akkrediteringer på fjellet midt i landets eldste by.

Forståelig

Avdelingsleder Sven Ove Bakke i Dagbladets kulturavdeling mener at det på generelt grunnlag er lett å argumentere for at mediene burde slippe å betale. Selv om det ikke er medienes agenda, fører pressedekningen til oppmerksomhet og promoterer dermed arrangementene.

Samtidig forstår Bakke at arrangørene tar betalt.

– Akkrediteringer er forbundet med mye administrasjon og mas. Det er mange som vil ha akkrediteringer, og det er mange journalister som vil gå på festival uten å jobbe og dermed misbruker ordningen. Derfor tror jeg at slike betalingsordninger oppstår, og i så måte minimerer antall gratispassasjerer, sier han.

Bakke mener likevel at betaling ikke vil føre til at mediene dropper å dekke konserter og viser til at de må betale for billettene sine selv på store konserter på Valle Hovin.

– Jeg har tro på at norsk presse dekker det vi mener er av interesse ut fra en journalistisk motivasjon. Vi har ikke droppet å dekke konserter på Valle Hovin selv om vi må betale.

Powered by Labrador CMS