– Hvis denne teknologien blir misbrukt av journalister og nyhetsorganisasjoner om temaer som krever nyansering og kulturell forståelse, kan det skade troverdigheten, sier journalistikkprofessor Jeff Jarvis om Googles nye KI-produkt.

Kunstig intelligens:

Google tester KI-verktøy som kan skrive nyhetssaker

Forsøker å selge inn verktøyet hos flere nyhetsmedier, skriver The New York Times. 

Publisert

Google tester ut et produkt som bruker kunstig intelligens (KI) til å produsere nyhetssaker. 

Ifølge The New York Times forsøker Google å selge inn dette produktet til flere nyhetsorganisasjoner, inkludert egen avis, The Washington Post og The Wall Street Journal-eier News Corp.

The New York Times har vært i kontakt med tre personer som kjenner til saken. Produktet, som er kjent internt under arbeidstittelen Genesis, skal ifølge disse tre kildene allerede ha blitt vist frem for lederne i nyhetsorganisasjonene.

Hverken The New York Times eller The Washington Post har ønsket å kommentere saken.

– Kan skade troverdigheten

Det nye Google-produktet kan ta inn informasjon, for eksempel detaljer om aktuelle hendelser, og generere nyhetsinnhold. 

Ifølge en av The New York Times' kilder mener Google at dette kan fungere som en slags personlig assistent for journalister, som kan automatisere noen oppgaver for å frigjøre tid til andre.

Journalistikkprofessor og mediekommentator Jeff Jarvis sier til The New York Times at Googles nye verktøy vil komme med potensielle fordeler og ulemper. 

– Hvis denne teknologien kan levere pålitelig faktainformasjon, bør journalister bruke verktøyet. Hvis det derimot blir misbrukt av journalister og nyhetsorganisasjoner om temaer som krever nyansering og kulturell forståelse, kan det skade troverdigheten, sier Jarvis.

Får ikke kompensasjon

Googles utvikling og distribusjon av generativ KI har også bydd på utfordringer for annonsering. 

Mens Google tradisjonelt har organisert informasjon og sendt brukerne videre til medienes nettsider for å lese mer, har verktøy som Google-chatboten Bard vist seg å noen ganger presentere feil faktainformasjon. Dermed sendes ikke trafikken videre til mer autorative kilder, som for eksempel etablerte nyhetsmedier.

Nyhetsmedier, utgivere og andre innholdsskapere har allerede kritisert Google og andre store KI-selskaper for å bruke flere tiår av deres arkivmateriale til å trene opp disse systemene, uten å kompensere. 

Powered by Labrador CMS