Foto: Steffen Rikenberg /Øyafestivalen

Skriver hjem for norske penger

Øya har invitert 50 utenlandske pressefolk til årets festival. UD plukker opp regningen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

 – Nøyaktig hvor stor støtten til utenlandske presse- og bransjefolk blir i år har vi ikke oversikt over, men jeg vil anta at den ligger på tilsvarende nivå som i fjor, sier Øya-festivalens informasjonssjef Jonas Prangerød.

Ifølge en rapport Øya-festivalen utarbeidet etter fjorårets festival, skulle det tilsi litt i overkant av en halv million kroner. Fordelt med 160.000 fra UD sentralt og resten på utenriksstasjoner i over ti land. Flest pressefolk ble invitert fra England, mens den kanskje mest eksotiske gjesten kom fra Mongolia.

Blir bedre kjent

Prangerød mener det er godt brukte penger også for andre enn selve festivalen.

– Ved å invitere utenlandsk presse gjør vi festivalen bedre kjent i utlandet. Vi har gjort dette i åtte år nå, og for hvert år har det resultert i at flere journalister fra andre land er kommet på eget initiativ. Jeg er ikke i tvil om at dette er vel brukte penger for å øke interessen for norsk musikk internasjonalt.

 Alle leverer

Hvor mange publiserte saker på papir, nett eller i radio/TV de utenlandske journalistene leverte om festivalen i fjor fins det ingen klar oversikt over. Men ifølge Øya International Rapport 2010 skal samtlige av fjorårets inviterte ha publisert minst en sak/sending fra festivalen, mens mange har produsert flere.

– På forhånd gjør vi en del research for å forsikre oss om at journalistene vi inviterer faktisk er interessert i å se norske artister og jobbe fra festivalen. Oversikten i rapporten og tilbakemeldingene fra utenlandsk presse tyder på at vi har lyktes med dette, sier Prangerød.

God respons

Foruten å navngi de personene som ble invitert og de mediebedriftene de jobber for, har rapporten også listet opp det de har klart å kartlegge av sine gjesters publiserte Øya-saker.

De utenlandske pressefolkene er også blitt spurt om sitt inntrykk både av byen Oslo og Øya-festivalen, og tallene er oppløftende så vel for turistnæringen som for festivalledelsen.

Når det gjelder Oslo svarte 48,15 prosent at de hadde fått et “excellent” inntrykk av byen, mens like mange svarte “very good”. Bare tre prosent ga uttrykk for litt mer middels eller negativt inntrykk.

Og på spørsmål om Oslos klubbscene (som Øya-festivalprogrammet også omfatter) svarte hele 74 prosent at den var “excellent” eller “very good”, og samtlige journalister mente at de framover ville komme til å skrive mer om norske artister enn de har gjort tidligere.

 Casiokids mest pop

Den utenlandske pressen fikk også rangere hvilke av fjorårfestivalens fem norske artister de hadde likt best, og helt på topp kom Casiokids med 42 stemmer.

På de fire neste plassene kom Serena Maneesh (40), Lindstrøm & Christabelle (30), Megaphonic Thrift (28) og Motorpsycho (20)

Også andre steder har Øya-festivalen scoret høyt. I en undersøkelse av 64 festivaler i 21 europeiske land som brandingselskapet Havas Sports & Entertainment offentliggjorde for et par måneder siden, ble Øya-festivalen kåret til den aller best organiserte, mens den på totallista havnet på tiendeplass.

Vant her gjorde irske Oxegen, fulgt av engelske Glastonbury og med Roskilde-festivalen på en sjetteplass.

Powered by Labrador CMS