TV 2 lei av reklame og sponsing i NRK

TV 2 er grundig lei av sponsing og reklame i NRK, og ber nå myndighetene om å granske NRKs kommersielle virksomhet, skriver Dagens Næringsliv.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I forbindelse med at TV 2 ligger i konsesjonsforhandlinger med Kulturdepartementet, ber kanalen nå om at departementet sørger for at NRK ikke sender reklame. TV 2 er opptatt av at dagens reklamemarked allerede nå er for lite til å holde skikkelig liv i alle aktørene.

I en høringsuttalelse ber TV 2-advokat Theo Jordahl om at man ser nærmere på NRKs samarbeidsavtaler med private bedrifter og institusjoner. «Små forrykkelser og ubalanser» i markedet kan fort føre til nedleggelser og mindre mangfold, mener TV 2.

NRK driver i dag en betydelig sponsorvirksomhet spesielt på tv, men har også avtaler på internett og tekst-tv. Kringkastingssjef John G. Bernander har tidligere tatt til orde for at NRK må bruke markedsmekanismer for å hevde seg i mediemarkedet framover.

Powered by Labrador CMS