Amedia vokser i Danmark – kjøper seg opp i lokalaviskonsern
Det norske mediekonsernet blir største eier i Jysk Fynske Medier (JFM).
Fra venstre: Berlingske Medias konsernsjef Anders Krab-Johansen, Amedias konsernsjef Anders Opdahl, JFMs styreleder Espen Egil Hansen og JFMs administrerende direktør Jesper Rosener har inngått et omfattende samarbeid som innebærer krysseierskap og flere gjensidige avtaler.
Foto: Dennis Stenild / Amedia
Tirsdag kveld ble Journalisten kjent med at noe «stort» var på
gang i Danmark, og på morgenkvisten onsdag ble dette bekreftet i en
pressemelding fra Amedia; Norges største lokalaviskonsern blir største eier i
Danmarks svar på Amedia – Jysk Fynske Medier.
Fra før eier Amedia konsernet Berlingske i Danmark, som blant annet gir ut Berlingske, Weekendavisen og B.T.
Amedia kaller avtalen en medieallianse, og samarbeidet mellom Amedia og Berlingske Media på den ene siden og JFM på den andre, innebærer blant annet at Amedia blir ny aksjonær med 30 prosent eierskap i JFM.
Dette motsvares av at JFM overtar 30 prosent av aksjene i Berlingske Media.
– Den historiske samarbeidsavtalen mellom JFM og Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å styrke frie og uavhengige medier i våre små, men viktige skandinaviske land. Å utvikle felles teknologi og kommersielle løsninger er det beste svaret på globale tech-giganters dominans. Målet er å sikre en gyllen fremtid for Danmarks redaktørstyrte medier, sier Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia.
– Stor gevinst
JFM, med hovedkontor Odense, har en omsetning på om lag 1,8 milliarder danske kroner. Konsernet har cirka 1400 ansatte og er i kontakt med 2,8 millioner
dansker ukentlig. I tillegg til aviser eier konsernet også flere radiostasjoner.
– Bak beslutningen ligger en lengre strategisk prosess hvor vi har
vurdert flere mulige samarbeidspartnere. Tre sentrale behov har vært
avgjørende: å sikre nasjonal verdi i JFMs digitale pakke, oppnå
kostnadssynergier og å etablere et sterkt digitalt annonsesamarbeid, sier administrerende direktør i JFM, Jesper Rosener, ifølge pressemeldingen.
Med Amedia
er alle tre mål oppfylt på en måte som respekterer JFMs identitet og styrker
deres uavhengige posisjon i markedet, fortsetter Rosener.
– Samtidig ser vi det som en stor gevinst å
få deleierskap i Berlingske Media, som står bak noen av de beste nyhetsproduktene
i Danmark. Deres evne til å forstå marked og målgrupper, og levere innhold med
høy verdi er imponerende og helt i tråd med våre ambisjoner, sier Rosener.
Styreleder i JFM er tidligere sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen.
– Sammen med Amedia og Berlingske Media vil JFM nå rykke helt i front internasjonalt. Det betyr at vi i høyere grad kan fokusere på den lokale tilstedeværelsen og den lokale journalistikken, sier Hansen i pressemeldingen.
JFMs aviser skal etter oppkjøpet over på Amedias tekniske
plattformer og IT-infrastruktur. Noe Berlingske-avisene også skal.
– Økte muligheter
Dermed ligger det an til at Amedia kan lansere en variant av
+Alt i Danmark, hvor abonnentene får tilgang til JFMs lokalaviser og de nasjonale
avisene til Berlingske. En modell Amedia har lykkes med i både Norge og
Sverige. I Sverige samme med Bonnier News, hvor Amedia er medeier i Bonnier
News Local.
– Jeg er overbevist om at vi kan utvikle fantastiske redaksjonelle
produkter til markedet, og at vi med JFM får en partner som deler vårt
publisistiske verdigrunnlag. Samarbeidet gir oss større rekkevidde, bedre drift
og økte muligheter for å investere i kvalitetsjournalistikk, sier Anders
Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media.
Den svenske versjonen av +Alt, som bærer navnet +Allt,
tilbyr abonnentene lokalaviser over hele Sverige i tillegg til riksavisene Dagens
Nyheter og Expressen.
I en dansk målestokk vil Berlingske kunne fylle rollen til Dagens
Nyheter, sistnevnte er blitt pekt på som en motor i det svenske +Allt-abonnementet.