Amedia vokser i Danmark – kjøper seg opp i lokalaviskonsern

Det norske mediekonsernet blir største eier i Jysk Fynske Medier (JFM).

Fra venstre: Berlingske Medias konsernsjef Anders Krab-Johansen, Amedias konsernsjef Anders Opdahl, JFMs styreleder Espen Egil Hansen og JFMs administrerende direktør Jesper Rosener har inngått et omfattende samarbeid som innebærer krysseierskap og flere gjensidige avtaler.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 2 min

Tirsdag kveld ble Journalisten kjent med at noe «stort» var på gang i Danmark, og på morgenkvisten onsdag ble dette bekreftet i en pressemelding fra Amedia; Norges største lokalaviskonsern blir største eier i Danmarks svar på Amedia – Jysk Fynske Medier. 

Fra før eier Amedia konsernet Berlingske i Danmark, som blant annet gir ut Berlingske, Weekendavisen og B.T.

Amedia kaller avtalen en medieallianse, og samarbeidet mellom Amedia og Berlingske Media på den ene siden og JFM på den andre, innebærer blant annet at Amedia blir ny aksjonær med 30 prosent eierskap i JFM. Dette motsvares av at JFM overtar 30 prosent av aksjene i Berlingske Media.

– Den historiske samarbeidsavtalen mellom JFM og Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å styrke frie og uavhengige medier i våre små, men viktige skandinaviske land. Å utvikle felles teknologi og kommersielle løsninger er det beste svaret på globale tech-giganters dominans. Målet er å sikre en gyllen fremtid for Danmarks redaktørstyrte medier, sier Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia.

– Stor gevinst

JFM, med hovedkontor Odense, har en omsetning på om lag 1,8 milliarder danske kroner. Konsernet har cirka 1400 ansatte og er i kontakt med 2,8 millioner dansker ukentlig. I tillegg til aviser eier konsernet også flere radiostasjoner.

– Bak beslutningen ligger en lengre strategisk prosess hvor vi har vurdert flere mulige samarbeidspartnere. Tre sentrale behov har vært avgjørende: å sikre nasjonal verdi i JFMs digitale pakke, oppnå kostnadssynergier og å etablere et sterkt digitalt annonsesamarbeid, sier administrerende direktør i JFM, Jesper Rosener, ifølge pressemeldingen. 

Med Amedia er alle tre mål oppfylt på en måte som respekterer JFMs identitet og styrker deres uavhengige posisjon i markedet, fortsetter Rosener. 

– Samtidig ser vi det som en stor gevinst å få deleierskap i Berlingske Media, som står bak noen av de beste nyhetsproduktene i Danmark. Deres evne til å forstå marked og målgrupper, og levere innhold med høy verdi er imponerende og helt i tråd med våre ambisjoner, sier Rosener. 

Styreleder i JFM er tidligere sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen. 

– Sammen med Amedia og Berlingske Media vil JFM nå rykke helt i front internasjonalt. Det betyr at vi i høyere grad kan fokusere på den lokale tilstedeværelsen og den lokale journalistikken, sier Hansen i pressemeldingen.

JFMs aviser skal etter oppkjøpet over på Amedias tekniske plattformer og IT-infrastruktur. Noe Berlingske-avisene også skal.

– Økte muligheter

Dermed ligger det an til at Amedia kan lansere en variant av +Alt i Danmark, hvor abonnentene får tilgang til JFMs lokalaviser og de nasjonale avisene til Berlingske. En modell Amedia har lykkes med i både Norge og Sverige. I Sverige samme med Bonnier News, hvor Amedia er medeier i Bonnier News Local.

– Jeg er overbevist om at vi kan utvikle fantastiske redaksjonelle produkter til markedet, og at vi med JFM får en partner som deler vårt publisistiske verdigrunnlag. Samarbeidet gir oss større rekkevidde, bedre drift og økte muligheter for å investere i kvalitetsjournalistikk, sier Anders Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media.

Den svenske versjonen av +Alt, som bærer navnet +Allt, tilbyr abonnentene lokalaviser over hele Sverige i tillegg til riksavisene Dagens Nyheter og Expressen.

I en dansk målestokk vil Berlingske kunne fylle rollen til Dagens Nyheter, sistnevnte er blitt pekt på som en motor i det svenske +Allt-abonnementet.

Powered by Labrador CMS