Ingen tegn til gratisavis-boom

Mediebedriftenes Landsforening forbereder seg på en oppblomstring av gratisaviser. En foreløpig kartlegging tyder imidlertid ikke på noen boom.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ekspertene spår at gratisavisene vil vinne kampen om avismarkedene i Europa, og i våre naboland raser krigen allerede. I Norge er det stille – før stormen? – på den fronten, viser tall MBL har innhentet.

I oktober ba MBL medlemsbedriftene om å melde tilbake om eksisterende gratisaviser i sine områder.

– Den første gjennomgangen av informasjonen tyder ikke på at antallet har økt siden vår forrige gratisavis-undersøkelse i 1998. Men langt flere gratisaviser kommer nå ut ukentlig, forteller fagsjef i MBL, Helge Holbæk-Hanssen.

29 ut hver uke

Ifølge MBL-materialet, supplert med en kartlegging Journalisten har gjennomført, kommer 31 (se liste) av i alt 47 registrerte gratispublikasjoner ut ukentlig med både redaksjonelt stoff og annonser. Det er MBLs hovedkriterier for å regne dem som allmenne gratisaviser. For åtte år siden kom kun sju slike gratisaviser ut hver uke.

– De øvrige 16 publikasjonene vi har fått informasjon om, kommer ut månedlig eller sjeldnere. Men det finnes åpenbart langt flere gratispublikasjoner, så vi vil innhente mer informasjon. Jeg håper å ha ferdig en rapport til nyttår, sier Holbæk-Hanssen.

Flere kommer ukentlig

Han sto også bak 1998-undersøkelsen, under den forrige høykonjunkturen for gratisaviser i Norge. Den gang ble det registrert 76 publikasjoner, og flere kom til fram mot årtusenskiftet.

– Vi regnet 36 som såkalt allmenne blader. Resten var bransjeblader og senteraviser, sier Holbæk-Hanssen.

En enda tidligere undersøkelse viste at antallet gratisaviser var omtrent det samme i 1987 som i 1998, men i mellomtiden forsvant mange som følge av annonsesvikt. Også i årene 2000-2005 måtte et stort antall gratisaviser gi opp, blant annet konkurrentene Osloposten og Avis1.

– Gratisavisene vil seire

Gratisavisene kommer til å vinne aviskrigen, mener medieprofessor Piet Bakker ved universitetet i Amsterdam. Bakker har spesialisert seg på gratisaviser, og i et intervju med Børsens Nyhedstjeneste peker han på at Danmark har det mest spennende avismarkedet i Europa. Allerede nå har gratisavisene 60 prosent av det danske markedet, noe som er europeisk rekord.

Ifølge Bakker ligger mediemoguler over hele Europa nå på lur med gratisavisplaner.

Etter den siste nedturen har en rekke nye gratisaviser kommet på markedet i Norge. Ikke i form av trafikkaviser som Metro og Schibsted-eide 20 Minutter, de største på gratisavisfronten i Europa, men som lokale, hustandsomdelte publikasjoner. Ikke minst har Edda Media (tidligere Orkla Media) satset stort de siste årene, blant annet på fulldistribuerte bydelsaviser i Oslo.

Aviskrig i naboland

Men foreløpig satses det mer på gratisaviser i våre naboland. I Stockholm og Göteborg er det en rekke konkurrerende publikasjoner. I Danmark pågår en kostbar gratisaviskrig med islandskeide Nyhedsavisen, Politikens 24Timer og Berlingskes Dato som nye på markedet. Millionene ruller ut, og nylig måtte det første offeret, kveldsutgaven til veletablerte MetroXpress, kaste inn håndkleet.

Islendingene bak Nyhedsavisen vurderer å starte en gratisavis i Norge. Det samme gjør svenske Bonnier, som for noen år siden samarbeidet med det danske gratisaviskonsernet Søndagsavisen om å kartlegge mulighetene her i landet.

– Skremmende

Nylig gjennomførte NJ-tillitsvalgte fra Aftenposten og de fire store regionavisene en faglig konferanse i København, der de blant annet fikk en orientering fra Dansk Journalistforbund om gratiskrigen.

– Det var et ganske skremmende innblikk vi fikk. Jeg føler meg trygg på at Schibsted følger godt med og har høy beredskap i forhold til eventuelle forsøk på å etablere nye gratisaviser i Oslo. Det samme oppfatter jeg er tilfelle hos de store regionavisene, sier leder av Aftenpostens Redaksjonsklubb, Håkon Letvik.

Powered by Labrador CMS