Journalisten - nyheter om journalistikk og journalisters hverdag

NYHETSSTUDIO >>
  • Enige om lønn i Aftenposten

    NJ-klubben i Aftenposten og ledelsen i mediehuset har kommet i mål med årets lønnsforhandlinger, melder Medier24 - som skriver at rammen på oppgjøret er på 5,2 prosent.

    – Vi hadde ikke akseptert noe mindre. Det er på linje med resten av samfunnet, og forventet å gi en reallønnsvekst, sier klubbleder Kristjan Molstad til Medier24.

  • Lanserer ny mediepodkast

    Ben Smith, tidligere mediespaltist for New York Times, lanserer 31. mai en ny mediepodkast, skriver Bloomberg. Med seg får han sin tidligere NYT-kollega Nayeema Raza, og podkasten har fått navnet Mixed Signals.

    Smith er i dag sjefredaktør og medgründer for nettstedet Semafor, og den nye podkasten er i regi av nettstedet. Sponsor er Google, og episodene vil også bli filmet og lagt ut på Youtube.

    – I en polarisert verden er det én ting alle ser ut til å være enige om, og det er at media er en slags konspirasjon, sier Raza i seriens trailer.

    Smith legger til: – Og poenget er: media er en konspirasjon – bare ikke den alle tror det er.

    Sammen med Semafor-kollega Max Tani, står Smith også bak nyhetsbrevet Semafor Media, som sendes ut hver søndag kveld (mandag morgen, norsk tid).

  • BT i mål med lønnsoppgjøret

    Det melder Medier24.

    – Alle NJ-medlemmer får et generelt lønnstillegg på 19.891, med forbehold om at summen kan endres noen kroner ved finregning. Sammen med det sentrale tillegget blir dette 38.691 kroner, skriver leder for redaksjonsklubben, Erik Fossen, i en sms til Medier24.

  • Murdoch-medier inngår avtale med OpenAI

    OpenAI inngår avtale om å lisensiere innhold fra Murdoch-eide News Corp, melder New York Times.

    Avtalen gir OpenAIs chatboter tilgang til nytt og arkivert materiale fra blant annet Wall Street Journal, New York Post, The Times og Sunday Times.

    Robert Thomson, administrerende direktør i News Corp, beskriver OpenAI og selskapets administrerende direktør Sam Altman, som «prinsipielle partnere» som «forstår den kommersielle og sosiale betydningen av journalister og journalistikk.»

    Flere medier skriver at avtalen for News Corp. kan være verdt 250 millioner dollar (cirka 2,6 milliarder kroner) over fem år.

  • Amedia dropper toledermodellen

    Etter det Medier24 erfarer planlegger Amedia å avvikle toledermodellen. Det får konsekvenser for aviser som Nordlys, Drammens Tidende, Romerikes Blad og Fredriksstad Blad.

    De som i dag er administrerende direktør i disse avisene innehar også rollen som regiondirektør. Ifølge Medier24 vil disse lederne nå kun være regiondirektører.

    Med den nye modellen vil ansvarlig redaktør også være administrerende direktør i disse avisene. Noe som allerede er modellene i de mindre Amedia-avisene.

  • TV 2-kommentator: –⁠ Det er helt jævlig

    – Det er helt jævlig. Det er hjerteskjærende, sier Aslak Eriksrud.

    TV 2-kommentatoren kom med sin tirade mot Oslo-politikerne etter å ha lest VGs reportasje om Christoffer (9) som ikke får spille fotball med klassekompisene, skriver VG. Årsaken til at han ikke får spille, er mangel på fotballbaner.

    Utblåsning kom i Nyhetskompaniet på TV 2 Nyheter.

  • Amedia på plass i nye lokaler

    – Amedias nye lokaler i historiske Tollgaarden gir oss store muligheter til å utvikle virksomheten vår videre som et digitalt, moderne og ledende medieselskap, sier Amedias konsernsjef Anders Opdahl på innflyttingsdagen.

    Onsdag 22. mai ønsket Opdahl sine medarbeidere velkommen til Tollgaarden i Oslo sentrum. Det var den første dagen da Amedia, Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, tok i bruk lokalene der de samler en større del av virksomheten i hovedstaden.

    – Nå rigger vi vår virksomhet for fremtiden, og tiden er inne for å samle mer av Amedias Oslo-baserte virksomhet og støttefunksjoner.

    Tollgaarden sto ferdig i 1926, i starten huset den Oslo Jernbanetollsted. Entra overtok i år 2000, og har de siste årene gjennomført en fullstendig rehabilitering. Bygningen er fredet som kulturminne.

    Med sine selskaper blir Amedia største leietaker i bygget med cirka 8.500 kvadratmeter og til sammen cirka 450 ansatte.

    Amedia har de siste årene holdt til i Akersgata 34 i Oslo sentrum sammen med Nettavisen.

  • Brudd mellom HK og MBL

    Handel og Kontor (HK) har brutt forhandlingene med Mediebedriftenes Landsforening (MBL), melder sistnevnte i en pressemelding.

    – Det var dessverre ikke mulig å komme til enighet i forhandlingene. Oppgjøret går derfor til mekling, sier MBLs forhandlingsleder Øystein Takle Lindholm i pressemeldingen.

    HKs nettside skriver fagforeningen at den «har hatt en god dialog med MBL gjennom årene, men årets forhandlinger har vist seg å være spesielt utfordrende.»

  • Kåret til verdens best designede avis

    Danske Weekendavisen og tyske Die Zeit er nylig blitt kåret til de best designede avisene i verden, skriver danske Journalisten.

    Det er Society for News Design som deler ut prisen og gir Weekendavisen prisen for andre gang på få år.

    «Weekendavisen er en fornøyelse å lese, med visuell gjennomslagskraft på alle de riktige stedene», konstaterer juryen.

  • Nå kan du nominere journalist

    Kultur- og likestillingsdepartementets menneskerettighetspris for journalister skal igjen deles ut til en eller flere journalister som i særlig grad har satt søkelys på aktuelle menneskerettighetsspørsmål i Norge.

    Alle kan foreslå kandidater til prisen.

    Det journalistiske arbeidet må ha vært publisert i norske medier.

    – Å løfte fram enkeltmenneskers historier, og gjennom det avdekke kritikkverdige forhold, overgrep og brudd på rettssikkerheten, vil alltid være noe av det viktigste i journalistikken, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i en pressemelding.

    – Det handler om å gi en stemme til dem som sjelden eller aldri blir hørt. Derfor er jeg glad for at vi med denne prisen både anerkjenner de dyktige journalistene, og viser hvilken viktig rolle pressen har i et demokratisk samfunn, fortsetter hun.

    Prisen består av en pengegave på 100.000 kroner og et trykk av kunstneren Cathrine Alice Liberg.

    Den som vil nominere kandidat(er) til prisen, kan sende forslag på e-post til post@medietilsynet.no innen 21. juni 2024.

  • Schibsted-tallene er klare: – Akseptabelt

    Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare, melder konsernet i en pressemelding.

    Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før.

    Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.

    Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, karakteriserer det samlede årsresultatet for de norske mediehusene og Podme på 91,3 millioner kroner, som akseptabelt ut fra forutsetningene.

    91,3 millioner er en økning på 55 prosent fra året før, men Tveitnes påpeker at News Media i 2022 hadde et svakt årsresultat.

  • Milliard-tap for Trumps medieselskap

    Trump Media and Technology Group rapporterte mandag et nettotap på 327,6 millioner dollar i årets første kvartal, melder CNN. Noe som tilsvarer cirka 3,5 milliard kroner.

    Tapet førte til at verdien på Truth Social-aksjen falt med rundt 5 prosent, men det tapsbringende selskapet er fortsatt verdt over 6 milliarder dollar, skriver CNN.

    – Jeg kan ikke understreke nok hvor uvanlig det er for et selskap med så lite inntekter å ha en så høy verdivurdering, sier analytiker Matthew Kennedy til CNN.

    I pressemeldingen skriver Trump Media at selskapet på dette tidlige stadiet i sin utvikling «fortsatt er fokusert på langsiktig produktutvikling, heller enn kvartalsvis inntekt».

  • – Fotojournalistikken er død

    Don McCullin fortalte at han føler seg «ubekvem« med sitt arbeid og sitt ry som en av de største nålevende fotografene da han ble intervjuet på scenen under Sir Harry Summit i London denne uka, skriver Press Gazette.

    Fra scenen fastslo den 88 år gamle fotografen at «fotojournalistikken er død» som en konsekvens av at dagens redaktører forsøker å unngå å krenke publikum med ubehagelige bilder.

    McCullin ble intervjuet på scenen av Tina Brown, tidligere redaktør for blant annet Vanity Fair, New Yorker og Daily Beast. Brown var også i mange år gift med den legendariske britiske redaktøren Harold Evans, som Sir Harry Summit er oppkalt etter.

    I løpet av sine år som fotojournalist dekket McCullin konflikter over hele verden, inkludert Tsjad, Uganda, Vietnam, Israel, Libanon, Iran, Afghanistan og Nord-Irland, først for The Observer og deretter for The Sunday Times, blant annet under Harold Evans’ tid som redaktør for avisen.

  • Klassekampen-forside vekker reaksjoner

    – På Facebook blir det alltid en polariserende effekt, og jeg har sett kommentarer om at dette er det beste noen har sett, til noen som håper at vi brenner i helvete, forteller Klassekampens ansvarlig redaktør Mari Skurdal til Kampanje.

    Reaksjonene er på avisens forside som viser en kvinne ikledd bunad og palestinaskjef.

    – Vi vet at det er et sterkt bilde å legge ut på forsiden, og det er klart at blant venstresidens kjernetopper har forsiden blitt godt mottatt og flere synes det er morsomt at vi har bunad med et budskap i front, sier Skurdal.

  • Tiktok tester opplasting av 60-minutters videoer

    Tiktok tester muligheten for brukere å laste opp 60 minutter lange videoer, skriver TechCrunch.

    Funksjonen er tilgjengelig for en begrenset gruppe brukere i utvalgte markeder, og Tiktok sier at de ikke har noen umiddelbare planer om å gjøre funksjonen tilgjengelig for alle.

  • Reklamemarkedet bedrer seg litt

    – Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er nå i takt med fjoråret, og akkumulert så er det en fremgang på 1,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Men vi vil understreke at det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om at markedet har frisknet til basert på disse tallene, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

    Dette kommer fram i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en samlet oppgang i 1. tertial sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

  • Advarer vestlige journalister i Russland

    Vestlige journalister i Russland vil bli gjenstand for et «raskt, sterkt og smertefullt» svar hvis EU innfører ytterligere restriksjoner mot russiske medier, skriver Dagbladet.

    Advarselen kommer fra Marija Zakharova, talsperson for det russiske utenriksdepartementet.

    Av norske redaksjoner, er det kun NRK og Aftenposten som har fast korrespondent i Russland.

    – Vi har også sett uttalelsene, og følger med på utviklingen i Russland, i tett dialog med vår korrespondent og sikkerhetsavdelingen i NRK. Det er en løpende vurdering, og sikkerheten kommer alltid først, sier NRKs utenriksredaktør Sigurd Falkenberg Mikkelsen til Dagbladet.

  • Flere ber om innsyn hos Forsvaret

    Antallet innsyns­begjæringer til Forsvaret er mer enn tredoblet siden 2018, fra 336 til 1165 i 2023, skriver Medier24.

    – Min opplevelse er at interessen rundt Forsvaret i media er økende, sier sier brigader Eystein Kvarvin, kommunikasjonssjef i Forsvaret, til Medier24.

    – Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som er hovedårsaken til det, men etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina i 2022, har oppmerksomheten rundt Forsvaret og Norges forsvarsevne naturlig nok steget, fortsetter han.

  • TV 2-drone fikk teknisk svikt

    Medier24 skriver at Havarikommisjonen har undersøkt en droneflygning hvor en TV 2-drone fikk problemer og knuste vinduet på et advokatkontor på Bryggen i Bergen. Konklusjonen til Havarikommisjonen er at ulykken skyldes teknisk svikt.

    Hendelsen har tidligere vært omtalt av Journalisten.

  • Enighet mellom MBL og Parat

    Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Parat Media er i havn med årets hovedoppgjør.

    – Det har vært konstruktive forhandlinger og vi er glade for å ha kommet i mål med en forhandlingsløsning for Presse- og medieoverenskomsten, sier MBLs forhandlingsleder Therese Korsmo Mjaaland i en pressemelding.

    Enigheten innebærer et generelt tillegg på 7 kroner pr time, i tråd med løsningen fra frontfaget. I tillegg er minstelønnssatsene justert med 8 prosent og det er gitt justeringstillegg til lokal fordeling.

  • Amedia er på flyttefot

    Amedia er på flyttefot de neste dagene, og vil være på plass i nye lokaler i Tollgaarden, Schweigaards gate 15 på Grønland i Oslo fra onsdag 22. mai.

    Denne dagen flytter stab og støttefunksjoner, Avisa Oslo og Nettavisen inn i de nye lokalene. Tun Media med blant annet Bondebladet og Nationen, har «tyvstartet» i den nye lokalene.

    Les mer om bakgrunnen for flytting her.

  • Tidligere RB-journalist Ola Einbu er død

    Mangeårig kulturjournalist, Ola Einbu, er død. Han ble 65 år gammel, skriver Romerikes Blad.

    Einbu starter som frilanser i Romerikes Blad, før han ble ansatt i Bergens Tidende. I 1988 var han tilbake i avisen han startet journalistkarrieren, deretter ble det en periode i VG. I 1991 fikk han tilbud om å bli leder for kultur- og featureavdelingen i Romerikes Blad.

    «I over 30 år satt han sitt tydelige preg på kulturjournalistikken. Han innførte terningkast på anmeldelser i Romerikes Blad, og han var en av dem som sto bak den populære Romericken, limerick-konkurransen som i mange år på rad engasjerte leserne i sommermånedene», skriver avisen.

    Einbu gikk av med pensjon i 2020.

  • VG har nesten to millioner daglige lesere

    Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la i dag frem lesertall (persontall) for første kvartal 2024.

    VG er fremdeles størst, med over en halv million flere daglige lesere enn nærmeste konkurrent, NRK

    VGs daglige dekninger måles til 1.994.916 personer, drøyt 30.000 flere enn fjerde kvartal i 2023.

    Nummer to på listen, NRK, måles til 1.475.000, fulgt av Dagbladet (1.213.494) og TV 2 (1.029.545).

    – Redaksjonen har klart kunststykket å balansere en bred dekning av Ukraina og Gaza samtidig som vi har vært ledende på viktige områder som politikk, krim, sport og underholdning. Jeg vil også trekke frem måten redaksjonen, produktmiljøet og utviklerne sammen har utnyttet AI-revolusjonen på en konstruktiv måte som forbedrer brukeropplevelsen av VG, sier utviklingsredaktør Øyvind Brenne.

  • BBC må betale erstatning

    BBC har gått med på å betale en «betydelig» erstatning til prinsesse Dianas sjåfør, melder The Guardian. Dette skjer etter at partene har inngått et rettsforlik.

    Sjåføren mener seg ærekrenket av Martin Bashir, den tidligere BBC-journalisten som sto bak det omstridt Diana-intervjuet i 1995.

    Kravet fra Steve Davies, som var prinsessens sjåfør i mange år, gjaldt påstander Bashir fremsatte til prinsessen og hennes bror under et møte. Dette skal ha ført til at Davis mistet jobben seks måneder senere.

    Det var etter at påstandene ble gjentatt i Netflix-serien «The Crown» (sesong fem), at Davis gikk til sak mot BBC, skriver The Guardian.

Powered by Labrador CMS